Du er her

Annonse

Din annonse her? Se prisliste - Sone 1

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – Telttur

Svampen, Ørnanebbet og Espelandsfossen er å finne i Bjerkreim kommune, og er tre turmål som er vel verdt å få med seg! Utsikten fra Svampen og Ørnanebbet er upåklagelig, Storavatnet med fjellene rundt er et skue for øyet. Espelandsfossen stuper ned like ved siden av veien, så kraftig at den skaper et trykk som kjennes godt når en går forbi!

Sett av 3 t på den totalt 7,5 km lange turen.

VIKTIG MELDING - Fottur stengt mellom mai - oktober!

Vi har vært i kontakt med grunneier, som er en hyggelig og snill bonde fra Bjerkreim. Vi er prisgitt bønder og deres velvilje, og derfor er det viktig at vi viser gjensidig velvilje. På deler av vår beskrivelse går det beitedyr, det vil derfor ikke være mulig å gå denne turen i tidsrommet mai - oktober. Kos dere på andre turer i dette tidsrommet :)

Det er montert et skilt v/ gjerdeklyver som vi ber alle respektere! Hilsen oss, og en snill bonde fra Bjerkreim!

Fakta

Fylke:                         Rogaland
Kommune:                 Bjerkreim
Tid:                             3 t (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                      7,5 km (Stigning 445m)
Høyde:                        Svampen 530 moh., Ørnanebbet 530 moh., Espelandsfossen 270 moh.

NB! Grunnet arbeid med ny nettside vil artikkelen avvike noe fra "normalen".

Vanskelighetsgrad - Middels

Basert på turens lengde og stigning er turen til Svampen, Ørnanebbet og Espelandsfossen klassifisert som middels i vanskelighetsgrad. En del av turen går på stor og god traktorvei/grusvei, men det er også en del som går direkte i terreng med lite eller dårlig sti. På vei opp er det stigning store deler av turen. Anbefalt fottøy: Fjellsko (vanntett med god støtte). Les mer om vanskelighetsgrad.

Merking & Skilting

Turen er verken merket eller skiltet, og for denne turen anbefaler vi bruk av kart og kompass eller gps, gjerne begge deler. Vi velger å beskrive turen etappevis.

1. Fra parkeringsplass til skogssti
    Fra parkeringsplassen på Espeland går en ut til bilveien og følger veien ca. 350 meter i sør-østlig retning. På venstre side av veien, rett ovenfor en gård, er en traktorvei med grind og gjerdeklyver. Fra veien kan en tydelig se både fjellet Svampen og Espelandsfossen. Traktorveien følges oppover, og ved første kryss skal du følge veien videre oppover, altså IKKE ta til høyre. Ved neste kryss skal en ta til høyre og følge svingen til veien retter seg ut. Om en følger veien videre rett frem vil en komme direkte til Espelandsfossen, og en kan også følge veien videre herfra til Brekketjørna.
  2. Fra begynnelsen av skogssti til Brekketjørna
    Vi valgte ikke å følge traktorveien videre rett frem. Når du står i bunnen av bakken kan en se en sti som går inn i skogen på venstre side av veien nesten i starten av bakken. Det er ikke sikker vi hadde lagt merke til stien om vi ikke visste den var der, men når du ser etter så er den ganske tydelig. Om en følger skogsstien så får enn en noe kortere etappe opp til Brekketjørna, i tillegg til at det er finere å gå på skogssti enn på traktorvei. Stien er tydelig og lett å følge. Merk at en går ikke forbi Espelandsfossen om en følger skogsstien.
  3. Fra Brekketjørna til slutten på grus-etappen
    Ved Brekketjørna kommer vi ut på grusveien igjen, og her kommer en også om en velger å følge traktorveien like opp. Grusveien går langs Brekketjørna før den svinger oppover til venstre i nord-vestlig retning. Der grusveien igjen svinger til høyre skal en  ta av i terrenget og fortsette i nord-vestlig retning. En skal altså IKKE følge svingen til høyre på grusveien.
  4. Fra slutten på grus-etappen til Svampen
    Herfra går en direkte i terreng, og en har ikke mye å gå ut i fra annet en retningen vi vet vi skal følge. En kan se noe tråkk og sti innimellom. (Om en ønsker kan en følge ura rett opp i nord-vestlig retning, da kommer en mer på «toppen av fjellet», og det var den veien vi gikk for å finne teltplassen vår. GPS-sporet er redigert til å gå utenom ura, da vi mener traséen vi følget tilbake var noe lettere.) Det første partiet er ganske kronglete frem til en kommer opp til et åpent og flatt parti. En må hele tiden tenke at en skal holde litt til høyre for å gå i retning Svampen. Vi anbefaler å følge GPS-spor da denne traséen er vanskelig å forklare, og dyretråkk i flere retninger gjør at en raskt kan bli litt forvirret. Når en kommer til et litt åpent parti der stien fortsetter nedover, og det går en bratt renne oppover, skal en følge denne renna opp. Om en følger «rett renne» vil en komme opp rett til høyre for varden ved Svampen. Teltplassen vår ligger litt opp i høyden i nord-østlig retning fra varden, og er ikke med på GPS sporet. Men det er et tydelig flatt og åpent parti som egner seg perfekt for telting på dager med lite vind.
  5. Fra Svampen til Ørnanebbet
    For å finne Ørnanebbet vil vi nok en gang anbefale å følge GPS-sporet. Men fra varden skal en gå litt nedover i nord-østlig retning, og om en kommer ut rett sted vil en kunne se steinformasjonen som fra rett vinkel vil se ut som et nebb. Steinformasjonen ligger ca. 130 meter fra varden, og en må gå videre ca. 20 meter til for å se formasjonen fra rett vinkel. En må  altså gå forbi steinformasjonen og se tilbake i sør-vestlig retning slik at en får tunga med Storavatnet i bakgrunnen.
  6. Fra Ørnanebbet til parkeringsplassen via Espelandsfossen
    Returen følges i samme spor tilbake, men med Brekketjørna krysser vi over ved enden av vatnet for å komme over på grusveien på andre siden. Her følges grusveien til en kommer til Espelandsfossen, og herfra følges veien videre nedover.

Parkering

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – ParkeringParkering på Espeland i Bjerkreim kommune.

Fra Bryne, følg Fv506 ut mot «1900-krysset» og fortsett på Fv505 mot Undheim. Følg skilting videre mot E39 og følg bilveien over Bue (Buevegen Fv504». Ta til høyre v/ kryss E39 og fortsett mot Vikeså. Sving inn til venstre ved Cirkle K. Følg Fv503 i 14,7km. Du skal kjøre forbi avkjørsel opp til Austrumdal og Stavtjørn, men om kort tid er du på Espeland og det er like etter brua en skal kjøre inn til høyre. Det er skiltet «Gloppedalsvegen» på et skilt like etter brua, sving inn til høyre her, og hold høyre til du kommer til grinda. Vis hensyn og parker slik at større kjøretøy / landbruksmaskiner kommer forbi (minimum 3,5m bredde). GPS posisjon N58 43.317 E6 12.705.

Kjørebeskrivelse – Google Maps.
(Legg inn startsted)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Din annonse her? Se prisliste - Sone 3

Turbeskrivelse

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturVi har sett flere bilder fra fjellet Svampen, Ørnanebbet og den den mektige Espelandsfossen. Disse turmålene har vi lenge hatt et ønske om gå til, og når det meldes både skyfri himmel og nærmest vindstille, er Svampen et perfekt mål for en telttur! Biltrøbbel gjør at vi er usikre på om vi rekker opp før mørket tar oss, men vi teller på minuttene og konkluderer med at vi kan nå det, noe vi ikke angret på! Etter en liten asfaltetappe fra parkeringen krysses en gjerdeklyver før turen starter bratt oppover langs grusveien.

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturVi har blitt tipset om at en kan gå en kortere vei til toppen, der en del av etappen på grus blir byttet ut med sti. Vi velger å følge stien gjennom skogen, og går derfor ikke forbi fossen på vei opp. Det stiger jevnt og nærmest konstant like til vi kommer ut på grusveien igjen ved Brekketjørn. Kveldssola sender et nydelig lys på fjelltoppene rundt, omgivelsene speiler seg i det blikkstille vannet. Men rekker vi opp før det blir mørkt? Vi går ut av grusveien og videre på en ymse sti opp gjennom skaret.

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturVi går bratt opp ura gjennom skaret, men veien vi gikk tilbake er å anbefale, så gps-sporet er redigert utenom ura. Vi nærmer oss målet, og når Kjell Arild forstår at han kan rekke solnedgangen, forsvinner han nesten utav syne! Vi rekker begge frem til en helt aldeles nydelig solnedgang, og bilen som måtte få veihjelp er for lengst glemt! Vi knipser ivrig bilder for å forevige øyeblikket, og det går en lykkerus gjennom hele kroppen! Vi finner et flatt parti som passer helt perfekt til teltet vårt, og rett ved siden er en flat fjellhylle som er en ypperlig kjøkkenbenk.

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturPå menyen står jegergryte med lokalt hjortekjøtt, servert med hjemmelaget potetmos og tyttebærsyltetøy. Etter at maten er slukt for at den ikke skal bli isende kald, rigges det til inni teltet, hvor vi slapper litt av før leggetid. Når mørket faller helt på er stjernehimmelen så magisk klar og nydelig, at jeg glemmer helt av at det egentlig er iskaldt å stå ute og tisse når gradene kryper ned mot null. Slike opplevelser får en ikke hjemme med alt som er av lysstøy, men her er det ingen lysforstyrrelser i det hele tatt.

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturMorgningen er like magisk! Sola skinner på teltduken fra en skyfri himmel, og fjellene speiler seg i Storavatnet hvor det ikke er en krusning å se. Vi tar frokosten og morgenkaffen på fjellhylla hvor vi satt i går, og det er faktisk ikke et eneste vindpust her oppe! Vi pakker sammen og går av gårde for å finne steinformasjonen som skal være i nærheten, som vi i ettertid finner ut at kalles Ørnanebbet lokalt. En flott opplevelse og et flott motiv, men vær forsiktig, det er bratt her!

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturVi går bort til varden på Svampen, som ligger noe lengre nede enn teltplassen, herfra ser vi også Ytra Vinjavatnet i tillegg til Storavatnet. På returen følger vi igjen litt ymse tråkk ned fra Svampen, men vi slipper unna den bratte ura hvor vi gikk på vei opp. Det er verken god sti eller merket, men på denne tiden av året går det greit å gå her så lenge vi vet hvor vi skal. Vi kommer inn på stien vi gikk på i går, kort tid før vi er på grusveien igjen. Ved Brekketjørn krysser vi over til grusveien på andre siden, grusveien som følges ned til Espelandsfossen.

Svampen, Lisatunga og Espelandsfossen – TeltturGrusveien går bratt nedover, og denne etappen er noe lengre enn stien vi gikk gjennom skogen i går. Vi kommer frem til fossen, et mektig syn og enda et flott motiv! Det har vært lite nedbør i det siste, men trykket fra fossen kjennes allikevel godt. Jeg kan forestille meg at det kan være litt skummelt å gå forbi fossen om det har vært store nedbørsmengder! Vi blir litt våte når vi går forbi, men det var absolutt verdt det, og en fin avslutning på en fantastisk tur! Fra fossen følges grusen og asfalten tilbake til parkeringsplassen, hit kommer vi gjerne tilbake!

Informasjon

Turen er gått våren 2020, dato 18.-19. april.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Tillegg,
Turen til Espelandsfossen er ingen problem, men om en skal gå til Svampen og Ørnanebbet, og ikke er kjent i området, anbefaler vi bruk av kart og kompass eller gps.

VIKTIG MELDING - Fottur stengt mellom mai - oktober!

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Din annonse her? Se prisliste - Sone 4

Varden ved Svampen

Den mektige Espelandsfossen

Turforslag i nærheten

Gloppedalsura - Vannveien over Indra Vinjavatnet fra Veen Dyrskog - En nedlagt gård på solsiden av Ørsdalsvatnet Vinjakula - Topptur fra Øvre Maudal til Veen Madland – Fottur til Veen via VargastølenTrollakyrkja – Topptur fra MaudalBotnen - Telttur på sandstranda i GloppedalsuraFossbrekka & Lanes – Familievennlig telttur Vinjakula 907m.o.h – Bjerkreim`s høyeste fjelltopp Vinjakula - Spektakulær topptur fra Veen Rambjørheia - Tur fra Hegelstad til Austrumdal Skarkaknuten - Rundtur via Middagsfjellet Skibufjellet - Topptur i umerket terreng Spødavollstolen - Variert og spennende rundtur via Stolfjellet

Turbeskrivelsen er skrevet av;
Forfatter: Heidi Bjerre

Skriv ny kommentar

Annonse

Din annonse her? Se prisliste - Sone 5

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA