Du er her

Annonse

Annonse - Brynje Expedition - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Åsen - Skogstur til Eikelandsmyrane.Åsen er et populært og familievennlig friluftsområde. De mange skogsveiene og stiene, gjør dette til et attraktivt sted, både for syklister, mosjonister og turgåere. Vi følger den gamle Prestaveien til Mosvatnet ved Eikelandsmyrane. Dette er en lettgått og fin familietur, alternativene er mange i Åsen.

Sett av 1,5t tur/retur på den totalt 6,2km lange turen.

Kommune:                  Time
Tid:                              1,5t tur/retur og rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       6,2km tur/retur og rundtur (Stigning 174m)
Merket:                        Nei (Etappevis noen rødmerker)
Terreng:                      Grus og Skogsvei (Hiking eller joggesko)
Vanskelighetsgrad:    Enkel
Høyde:                        Åsen 185m.o.h og Eikelandsmyrane 150m.o.h

Parkering:

Åsen – Gratis parkeringsplass like innenfor gårdstunet.Gratis parkering i Åsen, Time kommune.

Fra Bryne, følg Arne Garborgs veg mot Kvernelandsvegen 506 og den berømte "1900 svingen". Følg skilting mot Lye og Ålgård, følg Ålgårdsvegen 506 forbi innkjørsel til Lyefjellet. Videre forbi Larheia og skilt til Undheim, det er merket med et lite skilt opp mot Åsen. Avkjørselen går bratt opp i stigende terreng like rundt en sving. Fortsett opp og igjennom gårdstunet, stor opparbeidet parkeringsplass helt innerst. GPS posisjon N58 44.622 E5 45.539.

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Åsen – Det er en nydelig og etterlengtet vintersdag.Det naturskjønne og skogkledde området i Åsen, er hyppig brukt av både syklister, mosjonister og turgåere. Sola titter over Høylandsfjellet, de varme strålene gjør selv en kald vintersdag behagelig. Etter stormfulle dager og uker, er det behagelig å kunne ta seg en tur i lunere omgivelser. Bilen er parkert og Vegard og jeg er klare for tur.

Åsen – Vi følger Prestaveien mot Eikelandsmyrane.Prestaveien brukes i dag blant annet som turvei, men slik har det ikke alltid vært. Fra gammelt av ble kirken på Ålgård betjent fra Lye, og det var da naturlig å ferdes via Åsen og bort mot Eikelandsmyrane. Veien strekker seg opprinnelig fra Lye til Ålgård. Vegard er allerede noen meter i forveien, og er snart nede ved Åsvatnet like før veien dreier til høyre, i retning øst. Han blir stående og lese på ei flott bronsetavle.

Åsen – Ved Mosvatnet er det utrolig flott, ta gjerne en pause her.Selve turen bort til Eikelandsmyrane, går i et skogkledd og idyllisk område, det er velholdt og åpent langs turveien. Men, det er først når en kommer ned til Mosvatnet en møter et mer åpent og oversiktlig terreng. Det er viktig å merke seg, at før en kommer til den asfalterte veien ved Eikelandsmyrane, skal en følge skogsveien ned og ut på beiteområdet, som fører ned til Mosvatnet. Vær oppmerksom på at dette er et beiteområde, og i perioder går det både sauer og kyr her.

Åsen – På vei opp mot turens høyeste punkt som er 230moh.Vegard og jeg har hatt en god pause, nede ved vannet. Det er på tide å vende nesen tilbake og mot parkeringsplassen. Men, slik ble det riktignok ikke. Det fine været fristet, og vi følte oss langt fra ferdig med dagens tur. Men, vi fortsetter riktignok med å gå tilbake mot Åsvatnet. Istedenfor å fortsette videre til parkeringsplassen, tar vi skogsveien opp mot toppen av Joglamyr. Følg skogsveien, første til høyre etter bronseskiltet og fortsett oppover i terrenget. Ta deretter til venstre etter snaue 300m.

Åsen – Fin himmel og avslutning på en kjekk skogstur.Om en ønsker en kortere eller en litt lenger løype kan en enkelt fortsette med utgangspunkt fra toppen, hva med en tur til for eksempel Lyefjellet eller Ulvatjørna? Vår tur, og GPS spor nedenfor følger turvei og skogsvei tilbake til parkeringsplassen. På toppen får vi øye på ei rød lita hytte, til venstre for oss. Vi følger denne veien forbi og etter kun noen få titalls meter lenger, tar vi inn til høyre og inn på skogsveien. Herfra går ned mot tunet i Åsen og tilbake til parkeringsplassen.

Bildegalleri
Dato: 18.01.2015
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA