Du er her

Annonse

Annonse - Brynje Expedition - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Ualand – Fottur via Rabali Naturreservat.Turen til Ualand går via den trolske Rabalia til den nedlagte gården. Stien går for det meste i et spennende skogsterreng, men det er også åpne og utsiktsrike etapper. Langs Ognavassdraget slynger edelløvtre seg i alle retninger, også ut i stien så her må en følge med. Underlaget veksler mellom sti og grusvei og hele turen er blåmerket og skiltet.

Sett av 2t tur/retur på den totalt 7,6km lange turen.

Kommune:                 Hå
Tid:                              2t tur/retur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       7,6km tur/retur (Stigning 214m)
Merket:                        Ja (Skiltet og blåmerket)
Terreng:                      Sti / Grusvei (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Enkel / Middels
Høyde:                        Ualand 70m.o.h

Parkering:

Ualand – Parkering ved Lyse kraftstasjon på Søra Hetland i Hå kommune.Parkering ved Hetland kraftstasjonen på Søra Hetland, i nærheten av Ogna skole.

Fra Nærbø, følg Nørdsjøvegen Rv44 i sørlig retning forbi Varhaug, Vigrestad, Brusand og inn til Ogna sentrum. Ved Ogna passeres en Esso stasjon på høyre side, like etter er det skiltet inn til venstre ved idrettsanlegget. Følg Salthellerveien ca 300m forbi idrettsanlegget, ta til høyre og inn på tredje avkjørsel til venstre ved Lindtjørn veien, fortsett til Hetland kraftstasjon via gårdstunet. GPS posisjon N58 31.430 E5 50.126.

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Ualand – Silje hopper fra sten til sten over bekken.Turen starter fra Hetland Kraftstasjon. Det er både skiltet og merket her, slik at det er ikke vanskelig å finne frem til turens startsted. En bred turvei går oppover i den skogkledde lia. Denne veien fortsetter mot Stem Holmavatn, men så langt skal ikke vi. Ved ei tregrind ca 200m fra startstedet er det på nytt skiltet til Ualand, her går Silje og jeg igjennom og fortsetter på sti. Vi balanserer på stener over små og mellomstore bekker i den skogkledde lia. Lenger nede hører vi elveos fra Ognavassdraget.

Ualand – Kjell Arild følger stien igjennom Rabali Naturreservat.Vannmengdene i Rabalihølen passeres med knapp margin. Ved hølen går stien videre inn i Rabali naturreservat. Det er trolsk stemning i fjellskråningen, edelløvskogen slynger seg i alle retninger, også i stien. Det er merket her og, men enkelte steder kan det være nødvendig å stoppe litt opp å se etter neste blå punkt. Men det gjør ingenting, for på dette flotte stedet må en ta seg tid til å stoppe opp litt uansett.

Ualand – Ved brua som krysser Ognavassdraget er det ei turbok.Den bratte og skogkledde lia avtar, det samme gjør stien. En grusvei overtar som kjørevei inn til ei lita rød hytte som passeres uforstyrret. Langs traseen finnes en rekke tre påler, disse er merket både med rød og blåmaling. Sistnevnte går til blant annet Homsevatnet, Ualand og Øvrabø, mens røde merker viser vei til fjelltoppen Bjørndalsniba. Det er de blå merkene mot Ualand vi skal følge. Det er lett å la seg drømme bort av elveos og det skogkledde og nydelige terrenget her, så plutselig er en fremme ved turboka på Ualand.

Ualand – Åpent og flott landskap utover Ualandsvatnet.Brua over den populære lakseelva krysses. Et brunt hus passeres og landskapet åpner seg. Fra tidligere tider har det vært tre gårdsbruk på Ualand, men kun to fra 1875. Dessverre brant et av de to gårdsbrukene ned i 1916, de mista også husdyrene i brannen. Fra 1927 var Hans Ueland eneste gårdbruker igjen på den veiløse gården, han og drengen la grunnlaget for veien mot Rabali og videre ned mot Ogna. Men, ved Rabali måtte de gi seg, istedenfor ble det planlagt med vei igjennom Ualandsdalen.

Ualand – Tilbakeveien går i samme fotspor og Rabalihølen passeres.Silje og jeg tar oss en god kaffepause mens vi titter utover Ualandsvatnet. Det er stille, fuglene kvitrer, og elveosen fra vassdraget kan høres langveis fra. Det «våres» i lufta og sommeren er på vei. Men vi må videre og tilbakeveien går i samme fotspor ned mot Rabali, og videre til Kraftstasjonen hvor bilen står parkert. Dette er en tur som passer for hele familien og som normalt kan gjennomføres hele året.

God tur!

Bildegalleri
Dato: 01.05.2015
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA