Du er her

Annonse

Annonse - Brynje Expedition - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Spødavollstolen – Variert og spennende rundtur via Stolfjellet.Fra det luftige Stolfjellet er utsikten mildt sakt enorm! Ønsker du en enda mer luftig fornøyelse, kan en ta turen helt ut på selveste Spødavollstolen. Her snakker vi om en stol som er nærmest «fritthengende» i den bratte fjellsiden. Langs stien passeres idylliske tjern, fossefall og små sildrende bekker omringet av gress og lyngtufter for å nevne noe.

Sett av 2t på den totalt 5,6km lange rundturen.

Kommune:                 Bjerkreim
Tid:                              2t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       5,6km rundtur (Stigning 418m)
Merket:                        Ja* (Rødmerket og skiltet – Se egen kommentar nederst)
Terreng:                      Sti (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Middels
Høyde:                        Stolfjellet 535m.o.h og Spødavollstolen 380m.o.h

Parkering:

Spødavollstolen – Parkering på Spødavoll like etter brua.Tilrettelagt parkering på Spødavoll.

Fra Nærbø, følg Buevegen 504 opp mot spisestedet Karlsbu. Videre til høyre og inn på Undheimsvegen og deretter videre til E39 over «Bue». Sving til høyre mot Bjerkreim ved E39. Fortsett over Storrsheia og ned i Vikeså. Like ved Statoil bensinstasjonen svinger du av til venstre og fortsetter videre opp mot Vikesdal (skole og barnehage passeres). Følg veien forbi Berland og videre opp mot Spødavoll. Parkering like etter bru ved informasjonstavla. GPS posisjon N58 39.048 E6 09.699.

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Spødavollstolen – Følg geilen ut av det flotte gårdstunet på Spødavoll.I dag skal jeg opp til denne «stolen» oppe i fjellsiden ovenfor Spødavoll. Jeg har både gått og kjørt forbi dette fjellet mange ganger, men aldri vært hverken på Stolfjellet eller vært ute på selve Spødavollstolen. Fra parkeringsplassen følger jeg den asfalterte bilveien opp til gårdstunet på Spødavoll. Her er det merket med «Topptur» på en stor stålkomme. Til høyre for denne, parallelt med det hvite huset, fører den flotte geilen deg bort fra tunet og opp i den frodige og skogkledde lia.

Spødavollstolen – Oppe ved Vålandstjørni er det vakkert en solskinnsdag.Det går noen få husdyr her i sesong, så husk og lukk alle grinder etter deg. Stien er omringet av både gresstufter og flotte tuer med blåbær. Til venstre for stien kan en se de enorme steinmassene fjellet har «lagt fra seg», men vær ikke bekymret, stien går heldigvis et stykke ifra. Det er lettgått og greit merket og skiltet opp til Vålandstjørni. Jeg går bort til turens andre stiskille, skiltet står ved tjernet. Lette bølgeskvulp fra den glinsende overflaten kan høres. Sola skinner og fuglene kvitrer fra de mange trærne.

Spødavollstolen – Små bekker langs stiene.Jeg følger merking mot Spødavollstolen, for øvrig også samme retning som til Dyrskog. Lyden av bjelleklang fra sauer kan høres langt inni den trolske furuskogen. I bunn av Brunesdalen slynger stien seg på våt engbunn mellom gresstufter og sildrende bekker. I lia, ikke langt fra stien buldrer vannmengdene ned fra det flotte fossefallet. Lenger oppe møter jeg på nytt på et stiskille. Denne gang står valgene mellom «Dyrskog» og «Topptur». Jeg krysser den lille bekken og går i retning «Topptur». Oppe på flaten sildrer en enda større bekk, også denne må krysses, men det byr ikke på problemer.

Spødavollstolen – Åpent og høstfarget terreng mot toppen.På et svært furutre er det festet et treskilt med teksten «Holmevatn – Hegelstad (Kvernsteinvatn)». Det er viktig å merke seg at en ikke skal hit, men istedenfor følge stien til venstre for treet og videre oppover i terrenget. Lenger oppe vil en kunne se ruiner fra en eldre bygning, samt ei gammel «høyløe» i det åpne og fargerike terrenget. I sesong med høy vegetasjon kan det være noe vanskelig å få øye på både merking og sti her oppe. Dette gjelder etappevis for strekningen mellom «Topptur» skilt (stiskille v/ Dyrskog) og opp til Stolfjellet.

Spødavollstolen – Fra Stolfjellet 535moh er utsikten god!På toppen av Stolfjellet, hele 535 meter over havet er utsikten svimlende god! Her får en ikke bare en storslått utsikt, men også nærmest en «panorama-view» i alle retninger. Om en tørr kan en gå forsiktig ut mot kanten og kikke ned mot Spødavoll, men vær for all del forsiktig og hold avstand, for her går det mildt sakt stupbratt ned. Varden står på trygg og god grunn og her finner en ei turbok. Husk og skriv deg inn i turboka, den ligger i en liten boks som er festet til varden.

Spødavollstolen – En nærmest "fritthengende" stol i fjellsiden.Jeg må ærlig innrømme at visitten på toppen ble noe kortere enn først tenkt. Dette er som nevnt en rundtur, og da jeg sto på parkeringsplassen på Spødavoll og tittet opp i fjellsiden, skulle en absolutt ikke tro at det gikk an å gå ned her. Jeg er både spent og gleder meg til å gripe fatt på neste etappe, hvert fall med tanke på hvor ujevn «kvaliteten» var på både stien og merkingen opp til Stolfjellet. Men la oss ikke «skremme» noen vekk fra å gå denne turen, for merkingen var…

Spødavollstolen – Fra lia ovenfor Spødavoll ser stolen slik ut.Rett og slett kjempegod! Dette gjelder ned hele fjellsiden og det opplevdes som både trygt og greit å gå her. Det er riktignok noe løs småstein her og der, men det byr ikke på problemer. Det er i tillegg skiltet ut til selve Spødavollstolen. Velger en å gå ut her er dette på eget ansvar, men det er nok ingen behagelig «stol» for de med høydeskrekk. Bildet ovenfor viser stolen sett ovenfra, bildet her viser stolen sett fra lia ved Spødavoll.

Dette er en flott og spennende tur som anbefales!

Ny merking - Oppdatert 08.11.2016!
Se større kart - Ruten er merket med farger.Dessverre er merkingen av varierende kvalitet for noen av strekningene. Jeg informert Bjerkreim kommune og forklart hvor dette gjelder. Rundturen er rødmerket, men langt fra tilfredsstillende for enkelte strekninger. Selv om blå merking på kart indikerer at strekningen er dårlig, gjelder det punktvis, og ikke for hele etappen. Stopper en opp, kikker seg litt om vil en kunne se både stier og merkinger.

Oppdatert 08.11.2016:
Vi har mottatt melding om at turen nå er både nymerket og skiltet tilstrekkelig. God tur!

Bildegalleri
Dato: 27.09.2015
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA