Du er her

Bjørndalsniba - Fra Ogna til Matningsdal via Homsevatn

Annonse
Annonse - Norsk Forfatterutvikling

Bjørndalsniba – Et fint sted på turen, den nedlagte gården ved HomsevatnetBjørndalsniba byr på storslått utsikt i alle retninger, med start fra Søra Hetland er stien langs Ognavassdraget og igjennom naturreservatet Rabali en idyllisk ferd. Videre følger vi merket grusvei til Ualand i ren nysgjerrighet, men Bjørndalsniba glemmes ikke og kort tid etter står vi på toppen. Videre går etappen bort til gruvene før vi til slutt er fremme ved den nedlagte gården Homse, etter pausen går turen til Matningsdal.
Sett av 5t en vei på strekningen som er 16,7km.

Kommune:                 Hå
Tid:                              5t en vei (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       16,7km en vei
Merket:                        Ja / Nei (Se kommentar)
Terreng:                      Sti / Skogsvei (Vanntett fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Krevende
Høyde:                        Bjørndalsniben 275m.o.h og Homsevatn 130m.o.h

Parkering:

Søra Hetland

Bjørndalsniba – Parkeringsplass ved Hetland kraftstasjonParkering ved Hetland kraftstasjonen på Søra Hetland, like i nærheten av Ogna skole og idrettsanlegg.

Fra Nærbø, følg Nørdsjøvegen Rv44 i sørlig retning forbi Varhaug, Vigrestad, Brusand og inn til Ogna sentrum. Ved Ogna passeres en Esso stasjon på høyre side, like etter er det skiltet inn til venstre ved idrettsanlegget. Følg Salthellerveien ca 300m forbi idrettsanlegget, ta til høyre og inn på tredje avkjørsel til venstre ved Lindtjørn veien, fortsett til Hetland kraftstasjon. GPS posisjon N58 31.430 E5 50.126

Matningsdal

Bjørndalsniba – Parkeringsplass mellom Matningsdal og RånaheiaParkering på opparbeidet parkeringsplass mellom Matningsdal og Rånaheia i Hå kommune.

Fra Nærbø, følg Opstadvegen181 forbi Åna Kretsfengsel i sørlig retning, sving opp mot Tvihaug på Bjorheimsvegen 150, for øvrig første til venstre etter innkjørsel til fengselet. Videre opp mot vindmølleparken og Karlsbu ved vatnet Storamoset. Ta til høyre inn på Buevegen 504, og neste til høyre ved skilt mot Brusand. Følg veien mot Matningsdal, ta av ved skilt ned til Rånaheia og Stadion og fortsett igjennom gårdstun og fotballbanen. Følg grusveien til parkeringsplass. GPS posisjon N58 34.932 E5 49.944.

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Bjørndalsniba – Vegard åpner porten på vei mot UalandVegard og jeg møttes på Nærbø, i hver vår bil gikk bilturen først til Matningsdal. En bil er parkert, vi fortsetter mot Ogna hvor Hetland kraftstasjon er plassert langs deler av det idylliske Ognavassdraget. Sekkene er ferdig pakket og vi står klar ved inngangen for dagens tur, det er godt skiltet og merket. Sola skimter stedvis igjennom skydekket og det skogkledde terrenget, vi setter pris på de åpne partiene som inviterer til en fin stemning langs Forevadhølen.

Bjørndalsniba – Rabali naturreservat byr på trolsk stemning i edelløvskogen.Vannmengdene i Rabalihølen passeres med knapp margin, ved hølen går stien videre inn i Rabali naturreservat. Det er trolsk stemning i fjellskråningen, edelløvskogen slynger seg i alle retninger, også i stien.

Ei koselig og vellholt hytte passeres og herfra er det grusvei forbi Kvednahølen og videre til Ualand. Vi passerer skilt opp mot Bjørndalsniba, men i ren nysgjerrighet fortsetter vi mot Ualand og Øvrabø, men vi skal ikke helt bort til sistnevnte stedsnavn.

Bjørndalsniba – Vi nærmer oss Ualand, først signerer vi oss inn i tur bokaTelemarkingen Vegard skriver oss inn i tur boka før vi fortsetter over Ognaelva på broa. Fra tidligere tider har det vært tre gårdsbruk på Ualand, men kun to fra 1875. Dessverre brant et av de to gårdsbrukene ned i 1916, de mista også husdyrene i brannen. Fra 1927 var Hans Ueland eneste gårdbruker igjen på den veiløse gården, han og drengen la grunnlaget for veien mot Rabali og videre ned mot Ogna. Men, ved Rabali måtte de gi seg, istedenfor ble det planlagt med vei igjennom Ualandsdalen.

Bjørndalsniba – Utsikt ut over Homsevatnet og mot den nedlagte gården HomseVi må videre og fortsetter på merket grusvei tilbake til skiltingen mot Bjørndalsniba, stigningen er konstant oppover i det skogkledde terrenget, vi følger gammel ferdselsvei til ny merking opp mot toppen, herfra er det god sti i terrenget. Det er mulig å fortsette på den gamle traseen, men da går turen mot Homsevatnet i sørøstlig ende. Vegard og jeg fortsetter opp i terrenget og Bjørndalsvatni passeres, været er vekslende mellom små regnbyger og solglimt. Toppen byr på storslått utsikt tross sin lave høyde, vi setter oss ned og spiser litt niste og deler en kvikklunsj.

Bjørndalsniba – De nedlagte gruvene ved Homse studeres nøyeVell, vi må videre og følger umerket sti mot de nedlagte gruvene ved Homse. Det frodige og kuperte terrenget er pyntet med små tjern og myrlendte partier.

Metallmalmen ble oppdaget i 1840 av Gabriel Steinsland, de to hullene er ca seks meter dype og arbeidet ble utført av mange gruvearbeidere. Metallmalmen ble fraktet med hest og slede, betalingen var på 80 øre dagen for en arbeider. Vi skal ikke gjenåpne gruva og fortsetter videre mot den nedlagte gården Homse. Hellevatni passeres og grusveien ned mot Revtjørna følges.

Bjørndalsniben – Den nedlagte gården ved HomsevatnetEtappen langs Revtjørna og videre til Homse er merket, stien slynger seg opp og ned i et stedvis skogkledd terreng med enkelte myrlendte partier. Utsikten på toppene gir energi til neste oppoverbakke, ei stor trebru passeres og like etter er det merket opp til venstre mot Musahola. Vegard og jeg fortsetter i samme retning mot Homse uten å gå til hula, men avstikkeren på 5min anbefales å gå til. Terrenget midt i Ognaheia åpner seg og vi er ikke mange meterne fra gården, bygningene ligg i le for nordavinden og et godt steinkast fra Homsevatnet.

Bjørndalsniba – Vegard og jeg tar en kopp kaffe ved HomsevatnetGården ved Homse ligg sentralt i Ognaheia og var et viktig midtpunkt for nærliggende gårder som Ualand, Gravdal, Heresvela samt Råneheia. Utmarka tilhørende Homse var på 2-3000 mål, men med knappe 15 mål dyrket var gården lite sammenlignbart med grannegårdene i nærheten. Området rundt gården byr på et yrende dyre og fugleliv, det er også rikt fisk i nærliggende vatn.

Vegard og jeg setter oss ned ved vannkanten og nyter en kopp nykokt kaffe til brødskiven, like sørøst for oss dominerer Bjørndalsniben.

Bjørndalsniba – På vei mot Matningsdal, en fin tur er over.Vi har gått langt og siste etappe står for tur, etter en lang og avslappende pause er det på tide og sette kurs mot Matningsdal. Stien fra Homse mot Matningsdal er stedvis merket, men følger et lettgått og oversiktlig terreng. Bjørnsvatnet passeres og utsikten mot Klemmavatnet er idyllisk, nok ei stor trebro legges bak oss. Parallelt med Rosselandsvatnet går stien mot eiendomsgrensen like ovenfor sistnevnte vatn, her starter blåmerking mot parkeringsplass ved Matningsdal.

God Tur.

Merking

• Etappen fra Søra Hetland til Ualand og Bjørndalsniben er merket, rød og blåmerket.
  • Etappen fra Bjørndalsniben via Gruvene og ned til Revtjørna er ikke merket, men det er sti til gruvene og grusvei fra vestsiden av Hellevatni.
  • Etappen fra Revtjørna til den nedlagte gården Homse er blåmerket.
  • Etappen fra Homse til Matningsdal er delvis merket i halvdelen nærmest parkeringsplassen, men her er stien tydelig og det er bro over bekk.

Bildegalleri
Dato: 15.03.2014

Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)