Du er her

Annonse

Annonse - Brynje Expedition - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Brusaknuden 430m.o.h – Topptur – VardeBrusaknuden med sine 430m.o.h er Jærens høyeste punkt. Allikevel er den lett tilgjengelig og passer utmerket til familieturer. Utsikten fra toppen gir en følelse av å være mye høyere i terrenget, herfra ser du langt på godværsdager. Turen er på 6km tur/retur i lettgått terreng, sett av ca 2t tur/retur.

Kommune:                  Time
Tid:                                  2t tur / retur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                          6km tur / retur (Til vei)
Merket:                           Ja (Rødmerket)
Terreng:                         Traktorvei og Sti (Vanntett fottøy er en fordel, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Enkel
Høyde:                           Brusaknuden 430m.o.h

Parkering:

Brusaknuden – ParkeringOpparbeidet parkeringsplass like ovenfor Oslandsvatnet og Mellomstrandsvatnet, det er skiltet langs Buevegen 504.

Fra Nærbø, følg Opstadvegen181 forbi Åna Kretsfengsel i sørlig retning, sving opp mot Tvihaug på Bjorheimsvegen 150, for øvrig første til venstre etter innkjørsel til fengselet. Videre opp mot vindmølleparken og vatnet Storamoset tar en til høyre like ved Karlsbu. Følg Buevegen 504 i ca 4,3km fra Karlsbu før det er skiltet opp til høyre mot Brusaknuden. Vis hensyn for anleggstrafikk og gårdsdrift. GPS posisjon N58 38.686 E5 52.393

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Familievennlig tur til BrusaknudenEn flott høstdag etter arbeid ble benyttet til å bestige Brusaknuden. Langs veien er bilen parkert, retningen starter i sørlig lende mot skille plass til Jæren Sameielag. Hilde og jeg følger grusveien opp ca 1km før merking mot Brusaknuden kommer til syne, herfra følger vi traktorvei ut i et fantastisk flott terreng preget av høstlige farger. Nysgjerrige kyr ønsker mer eller gjerne å hilse på, heldigvis er de på andre siden av gjerdet.

Brusaknuden – Tur – Time kommuneFra traktorveien er utsikten ned mot Mellomstrandsvatnet virkelig flott. Urdalsnipa med sitt høye kommunikasjonstårn kommer til syne blant åpne vidder og små tjern i østlig retning. Sauene rundt oss følger nøye med på våre bevegelser i deres territorium. Et skilt merket Brusaknuden kommer til syne og peker ut i stien vi nå skal følge.

Brusaknuden 430m.o.h – Topptur – Time kommuneBrusaknuden er formet langstrakt og dominerende i terrenget. Et nytt skilt tar oss videre mot toppen i det vi passerer Jabnebakkane ca 400m fra stien i østlig retning. Søraskådamyra er et vakkert syn, høsten har for lengst inntatt vegetasjonen her. Stien fortsetter mot eiendomsgrense, en gjerdeklyver er satt ut for å stige over gjerdet. Toppen blir beitet av flotte sauer.

Brusaknuden 430m.o.h – Solnedgang – TurHilde skriver oss inn i tur boka mens jeg blir stående målløs og fotografere. På toppen er utsikten fantastisk ut over jærlandskapet med kystlinjen i vest. I øst dominerer Urdalsnipa mens, Ulvarudla ruver i nordlig retning. Hilde kunne fortelle at hele 41stykk hadde tatt turen opp hit søndag 29.09.2013, kjempeflott!
Vell, det er snart kveld og vi følger samme fotspor tilbake. Men, det er mulig å fortsette mot fjelltoppen Karten for de som ønsker det. Er usikker på merkingen bort hit da jeg selv aldri har gått her. Men, mange velger også å bestige Brusaknuden fra Brusali.

Bildegalleri
Dato: 30.09.2013
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA