Du er her

Grimslifjellet - Topptur i et nakent hei og fjellandskap

Grimslifjellet – Topptur i et nakent hei og fjellandskap.Grimslifjellet i Sandnes kommune, rager hele 424 meter over havet. Det utsiktsrike kulturlandskapet er både lettgått og behagelig å gå i. Rundturen følger sti og skilting, i et nakent og oversiktlig fjellandskap. Turen kan enkelt utvides til et eller flere av de mange turmålene i nærheten. Traseen er rødmerket og skiltet.

Sett av 2t på den totalt 7km lange rundturen.

Kommune:                  Sandnes
Tid:                              2t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       7km rundtur (Stigning 301m)
Merket:                        Ja * (Rødmerket og skiltet – Se utvidet info i bunn av artikkelen)
Terreng:                      Sti / Traktorvei (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:    Middels
Høyde:                        Lomsfjellet 363m.o.h og Grimslifjellet 424m.o.h

Parkering:

Grimslifjellet – Vi har gått forbi, men parkeringen er bak gårdstunet her.Fra Nærbø, kjør mot Undheim. Sving av mot Ålgård, like før idrettsanlegget på Undheim. Sælandsvegen følges forbi Sælandskogen og videre mot Ålgård. Følg langs Edlandsvatnet og videre mot E39, ta til venstre i rundkjøringen og fortsett forbi Kongeparken. Figgjo passeres og like etter bomstasjon er det skiltet mot Arboret, sving til høyre. Fortsett på Espelandsveien til det er skiltet til Lauvik, sving til høyre i kryss inn på veien Søredalen. Svilandsfossen passeres og på høyre side er det skiltet mot Aareskjold. Parkering i første høyresving, et lite stykke før Åreskjoldgårdene. GPS posisjon N58 49.105 E5 53.882.

Informasjon:

Grimslifjellet – Vegard og jeg er klar for en ny topptur.Det er søndag og en ny tur venter. Bilen er parkert på Åreskjold, like får gårdstunet. Vi kan ikke skryte på oss at sola skinner, men heller at det er oppholdsvær og lite vind som meldt etter kl12,00. Turen starter med å passere gårdstunet på «øverste» Åreskjoldgård. Deretter tar Vegard og jeg oss frem på traktorveien oppover, sør for Hammaren. Et tydelig skilt viser vei videre ut i terrenget, det første skiltet er kun merket «Tursti» og det er her vi velger å gå først.

Grimslifjellet – Flott utsikt fra toppen, selv en gråværsdag.Turen til Grimslifjellet er en rundtur hvor deler av traseen møtes igjen på to steder. De to stedene er ved første stiskillet som nevnt ovenfor, og ved Liamyra. Vi har passert tjernet Lomtjørna på østlig side, og fortsetter videre opp mot Liamyra, hvor stigningen mot Grimslifjellet starter for alvor. På toppen blir vi belønnet med en flott utsikt, dette til tross for en grå regnværsdag og reduserte utsikter.

Grimslifjellet – Utsikt ned Brunndalen.Vi får i oss litt mat og tar en liten pause, men Vegard og jeg blir ikke sittende for lenge i regnværet, som begynte på vei opp mot toppen. Ned fra fjellet er det to alternativer å følge. Selv om de to stiene går med en avstand på knappe 150m fra hverandre, er det nok til at vi får en følelse av å gå på et «nytt sted». Nede ved Liamyra følger vi Gjeitaryggen vest for Lomsfjellet. Vær oppmerksom på at det i korte etapper her er vanskelig å se merkingen.

Grimslifjellet – Turen kan enkelt forlenges til andre turalternativer.Det går ikke lenge før stien byttes ut med traktorvei, og vi nærmer oss første stiskille allerede. På veien ned er det skiltet til flere turmuligheter i nærheten, disse er; Dyranuten, Eidavatnet og Langavatnet. Vegard og jeg må dessverre videre og fortsetter tilbake til «Åreskjoldgårdene» og ned mot bilen. Vær oppmerksom på at det i sesong går husdyr på beite.

God tur.

Merking
Enkelte partier har periodevis dårlig merking, men ikke mer enn at en finner greit frem. Turen er rødmerket og skiltet. De røde merkene er å se på påler og steiner i terrenget.

Bildegalleri
Dato: 08.03.2015
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA