Hellersheia – Topptur fra Jøssingfjord i Sokndal kommune

Hellersheia - Topptur fra Jøssingfjord i Sokndal kommune

Hellersheia med toppunktet på 315 moh byr på fantastisk utsikt i alle retninger. Fra Helleren i Jøssingfjord går stien bratt opp og inn på veinettet like over før stien går inn i et lite skogkledd område. Herfra på vestsiden av Hedlersfjellet og opp langs den frodige naturen hvor små tjern skaper den idylliske stemningen. Legg gjerne turen innom Helleren.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

fjellsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad – Middels

Fotturen byr på flere partier med god stigning. Fordelt på antall kilometer byr denne turen ca. 400 høydemeter stigning. Det er for det meste god sti og fotturen er både rødmerket og skiltet. Husk godt fottøy!

Merk!
Fotturen inneholder noen luftige parti og enkelte steder med ur på vei ned igjen til Jøssingfjorden.

Fotturen er merket middels iht nasjonal merkestandard basert på terreng, lengde og stigning.

Turstart & parkering

Hellersheia - Parkering i Jøssingfjorden

Parkering ved helleren innerst i Jøssingfjorden.

Fra Nærbø følg Fv44 langs kystlinjen forbi Varhaug, Vigrestad og ned til Eigersund. Fortsett igjennom sentrum og ut via Årstaddalen mot Sokndal kommune og sentrum. Følg Fv44 også igjennom Sokndal og videre ut mot Titania, men følg veien og sving ikke av mot Titania. Fortsett igjennom tunnel mot Jøssingfjorden og ned de små hårnålsvingene like før parkeringsplassen ved det gamle kraftverket. Godt skiltet langs veien. GPS posisjon N58 19.748 E6 21.367.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Fotturen er både merket og skiltet.

Fra Jøssingfjorden starter turen brått. Det stiger faktisk «rett opp» til utsiktsplassen i hårnålsvingene ovenfor.

Ca. 100m etter brua og til høyre går en trase oppover i terrenget. Vi følger denne helt opp til rasteplassen. Herfra følges bilveien et lite stykke før rødmerking tar oss ut i et nydelig skogs- og fjellområde.

Vi følger merking videre opp mot Hedlersfjellet, over Gliben og til toppen av Hellersheia.

Fotturen ned fra Hellersfjellet går via ryggen og ned til Fredriksvatnet (sørsiden) og videre «tilbake» i sørvestlig retning ned i Hellersdalen mot Jøssingfjorden.

Hellersheia - Merket og skiltet topptur

Turen er gått sommeren 2013, dato 24. august.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Turreferat

Ved parkeringsplassen er vi ikke alene, mange er borte og besøker de to husene under Helleren.

Hellersheia - Til toppen av Jøssingfjorden

Vi er pakket og klar og starter turen, like etter broa går vi ca 100m til høgre langs bekken før skilt viser vei opp i et bratt terreng der ingen trodde det var mulig å gå. Vi sto på parkeringsplassen og mente dette ville bli tøft, og absolutt fikk vi riktig. Men, det er faktisk veldig greit og god sti fører oss opp mot rasteplassen like over. Blir du enda ikke overbevist og ønsker en enklere vei opp kan Fv44 med fordel velges men, jeg anbefaler og følge merkingen oppover fjellsiden.

Ved rasteplassen sitter flere turister og nyter tilværelsene denne solfylte lørdagen, de ser en liten smule overasket ut og lurer nok på hvor i all verden vi kom fra.

Vell, vi krysser Fv44 og merket sti fører oss inn i en liten skogkledd flekk opp mot vestsiden av Hellersheia og Hedlersfjellet. Herfra følger vi det snaue terrenget opp i et stigende lende mot et lite tjern avbildet over. Utsikten er allerede fantastisk og stemningen er på topp. Selve topp punktet ligger i nord østlig retning, men vi skal først ut på Hedlersfjellet og sluke med oss litt utsikt ut over Jøssingfjorden.

Hellersheia - Topptur fra Jøssingfjorden

Hilde velger å holde litt tryggere avstand mens jeg beveger meg sakte ut mot kanten for å fotografere, men jeg holder meg absolutt på trygg avstand i – hvert fall når vi passerer Giben, her er det stupbratt rett ned mot hårnålsvingene ned mot Jøssingfjorden. Solsteiken varmer godt mens vi tar fatt på siste etappe med stigning som er på snaue 50 høydemeter. Men, et bilde beskriver mer enn 1000 ord sies det og her mener jeg absolutt det.

Fra toppen ser du deler av anlegget til Titania i østlig retning, mot sør ligger tørkeanlegget til Titania og den kjente Jøssingfjorden. Mot vest ligger Sokndal og Hauge. Hellersheia er absolutt et flott turmål for utsiktslystne turgåere.

Hellersheia - På vei ned mot Jøssingfjord

Vi må videre, vi har en tur til å nå denne dagen. Husk å signer i tur boka som ligger i postkassa festet på varden. Den rødmerkede stien tar oss langs sør/øst siden av Fredriksvatnet (avbildet) og rundt en liten fjelltopp før det går ned i den spektakulære Hellersdalen med utsikt rett mot Jøssingfjorden. Følg stien i dette området og vær forsiktig, dette er kanskje turens mest krevende parti?

Nede av dalen går stien så vidt innom Fv44 før merkene på nytt fører oss inn på gammel ferdselsvei som ble brukt helt frem til år 1921 da tunnelen ble ferdig.

Hellersheia - Helleren i Jøssingfjord

Nede ved rasteplassen like ovenfor brua ved parkeringsplassen setter vi oss til og spiser en turmat pose. Dette er tur to for dagen og vi har en til i Sokndal før det er lørdagskveld, så mat må vi ha. Men, vi har selvfølgelig tid til å legge inn en kort visitt bort til husene under Helleren. Folk har vært bosatt her langt tilbake i tid, husene kan spores tilbake til 1800-tallet men deler kan være enda eldre. Helleren (fraflyttet år 1920) var i historisk tid husmannsplass under gården Haneberg. Her levde befolkningen av fisk fra havet og husdyr. Husene står godt beskyttet mot nedbør, faktisk så godt at de ikke har taktekking. Helleren er ca. 60m lang og opp mot 10 m dyp, det er mulig å se stedet hele året og husene er åpne for besøk.

Viktig!

• Beskrevet tur inneholder enkelte krevende og bratte partier.
  • Topp og rundturen passer for mellomstore barn (11-12 år +) med erfaring fra turgåing i fjellet.
  • Jeg opplevede for første gang at GPSèn mistet satellitt signalet, dette skjedde ca. ved den gamle ferdselsveien tilbake til parkeringsplassen snaue 400 m før rundturen var over. Høye fjell og daler kombinert med dårlig dekning er nok årsaken til dette. Men, jeg har prøvd å gjenskape siste etappe langs ferdselsveien selv om merkingen er tydelig og klar.