Du er her

Annonse

Annonse - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Stapsåsen – Eigersund – Topptur – TurStapsåsen er et flott turmål i Eigersund kommune, her har du flott utsikt fra toppen med sine 353m.o.h. Vi gikk opp til denne fjelltoppen en litt annen rute en folk flest gjør. Fjelltoppen er nemlig populær å gå fra Helleland. Velger du å gå turen fra Helleland kan du gå turen på merket løype. Vi gikk denne turen fra garden i Åsen, Bjerkreim kommune.

Sett av 3t tur/retur på den 8,7km lange turen.

Kommune:                  Eigersund
Tid:                                  2,5 - 3t tur / retur
Lengde:                          8,7km tur / retur
Merket:                           Nei, ikke fra Åsen
Terreng:                         Store deler uten sti
Vanskelighetsgrad:   Middels
Høyde:                           353m.o.h

Parkering:

Stapsåsen – Eigersund – Topptur – TurParkering ved gammelt våningshus i Åsen, Bjerkreim kommune. Følg E39 i sørlig retning forbi Vikeså og Bjerkreim. Videre forbi Bjerkreim sentrum og over bru som krysser den populære lakseelva. Like etter kommer 3 felt vei til syne, 2 felt opp og et ned. Forøvrig kalles veien opp bakken for Saglandsbakken, på toppen svinger du av til venstre. Følg grusvei helt inn til tunet i Åsen. Det er satt opp skilt ved E39. GPS posisjon N58 33.213 E6 05.035.

Informasjon:

Stapsåsen – Eigersund – TurTuren startet langs prestavegen ut mot Tveiti, vi går av denne vegen knappe 50m etter eiendomsgrense og kommunegrense. Grensen skilles ved en gjerdeklyver, lett og få øye på. Vi drar oss østover og opp mot Stapsåsen, på vegen får vi fjelltoppen Trommo nord for oss i starten. Da har vi kommet så langt at vi ikke kan gå på traktor veg lenger og vi må ut i terrenget. Traktor veg slutter ved myra Løgje, vi fortsetter videre østover mot Stapsåsen og går forbi Tvitjørn som vi får nord for oss, dette vannet ser vi ikke pga høyden i terrenget. Bare noen få hundre meter lengre fremme ligger Bukkatjørni som vi skal gå langs for å komme oss opp til Stapsåsen. Vi krysser en eiendomsgrense før vi går inn i enkel bjørkeskog og litt ur før vi kommer opp til merket løype til Stapsåsen. Denne løypa er merket av Helleland skole, og vegen fra Helleland er den mest vanligste vegen opp. Jeg tviler på det er mange som tar samme veg som vi. Det var tykk skodde over hele Stapsåsen så derfor vil jeg opp igjen ved en senere anledning og ta flere bilder. Men, da tar jeg turen fra opp fra Helleland for å prøve den også. Vi går ned samme veg et stykke og fortsetter turen over fjelltoppen Bukkan som er ca 329m.o.h videre mot Eptelandsvatnet. Vell fremme med Eptelandsvatnet går vi ned til tjærnet Søltre der det ligger ei lita hytte som vi skal spise nistepakken vårs i. Turen fortsetter på sti ned til den merkede stien som går til Ramnafjellet.
En flott tur tross litt dårlig vær.
God tur!

Bildegalleri
Dato: 17.02.2013

Feil ved visning? Klikk her

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA