Du er her

Annonse

Annonse - Brynje Expedition - 1000 Mile Norge AS
* Din annonse her? Les mer

Tuv – Bukkaknuten – Rundtur – BjerkreimFjelltoppene Tuv og Bukkaknuten er lokalisert i Bjerkreim kommune. Turen passer godt til utsiktslystne turgåere som ønsker å ta seg frem på umerkede toppturer. Turen starter fra Åsen tunet på den populære stien til Ramnafjellet, følger stien et lite stykke før det går videre til Tuv på umerket terreng. Du bør sette av 3t tur/retur på de 6km turen totalt er på.

Kommune:                 Bjerkreim
Tid:                                 3t tur / retur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                         6km tur / retur
Merket:                          Nei (Følger deler av merket sti til Ramnafjellet)
Terreng:                        Sti / Terreng
Vanskelighetsgrad:   Middels
Høyde:                           Tuv 346m.o.h og Bukkaknuten 278m.o.h

Parkering:

Tuv – Bukkaknuten – Parkering – Åsen tunetParkering ved gammelt våningshus i Åsen, Bjerkreim kommune. Følg E39 i sørlig retning forbi Vikeså og Bjerkreim. Videre forbi Bjerkreim sentrum og over bru som krysser den populære lakseelva. Like etter kommer 3 felt vei til syne, 2 felt opp og et ned. Forøvrig kalles veien opp bakken for Saglandsbakken, på toppen svinger du av til venstre. Følg grusvei helt inn til tunet i Åsen. Det er satt opp skilt ved E39. GPS posisjon N58 33.213 E6 05.035

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Tuv – Bukkaknuten – Topptur – BjerkreimBilen er parkert og tursekken godt festet på ryggen, fra tunet i Åsen starter toppturen. I gårdstunet ligger et av Bjerkreim`s eldste våningshus, den eldste delen ble bygget på 1740 tallet. Huset er verd og ta en liten titt på før turstart. Uansett, vi skal videre og i dag ønsket far som forøvrig er grunneier på gården og bli med. Det er kjekt med turfølge og ikke uventa tenkte jeg han ville bli med på topptur, spesielt nå når det er mulig å gå på ski. Far elsker og stå på ski, det skal ikke mange snøfillene til i lufta før han finner frem skiene. Ingen unntak var det i dag, han tok på skiene og sammen startet vi turen forbi eldhuset og ut mot Prestaveien. Vi skal ikke mange meterne før skilt mot Ramnafjellet kommer til syne, her følger vi stien bratt ned i østlig retning mot Eikåsen. Følg merkingen så blir passeringen lettere over Rangåni ved hjelp av gammel steinbro.

Tuv – Bukkaknuten – Topptur – HytteDen populære toppturen til Ramnafjellet går videre opp fjellryggen i nordlig retning etter Eikåsen. Her stopper merkingen får våres del og vi følger sti videre langs Rangåni opp mot tjernet Søltre. Ved tjernet er stemningen idyllisk og god, her ligger også ei lita hytte som vi flittig bruker. Det var heller ingen unntak for denne turen, kaffe og appelsiner ble nista for i dag. Terrenget rundt oss er varierende med åpne flater samtidig som enkelte fjellknauser stikker opp blant stedvis skogkledde topper. Vi må videre etter å ha varmet oss litt til en kopp kaffe, retningen er sørlig opp mot Langevatnet. Terrenget er stigende og vi fortsetter i nordøstlig retning mot dagens hovedmål, nemlig Tuv med sine 346m.o.h.

Tuv – Bukkaknuten – Utsikt – ToppturDessverre for far og til glede for meg var stort sett hele snøen blåst bort like ovenfor Langavatnet, det var derfor ingen annen utvei enn og sette fra seg skiene. I det far stikker enden på skien ned i snøen spretter en hvit harepus ut fra et steinete parti like i nærheten. Vi nærmer oss toppen, det blåser kraftig og enkelte steder har vi problem med å holde balansen. Hvor ille skulle dette bli på toppen? Tanken streifet oss begge ettersom store deler av etappen mot slutten gikk i le. Men, på toppen kom vi og akkurat som fryktet var det best og holde lav profil.

Tuv – Bukkaknuten – Topptur – BjerkreimVi måtte prøve et par ganger for å klare å ta dette bildet av far stående på toppen. Men, utsikten som møter oss er fantastisk selv om vi stort sett sitter på kne. Herfra er utsikten fantastisk mot Stapsåsen og Ramnafjellet som begge er populære toppturer. Vell, vi vil ned og vekk fra de verste vindkastene og fortsetter i samme fotspor mot Langavatnet. Toppen som vi nå skal bestige heter Bukkaknuten og ligger rett vest for nordlig ende av Langavatnet, dette er også et flott utsiktspunkt sammen med Ertroknuten og Trommo som ligg øst for Bukkaknuten. Men, selve Bukkaknuten med sine 278m.o.h er en enkel liten topp i det nærliggende terrenget. Herfra er det god utsikt og det kan være kjekt å legge turen innom på vei tilbake.

På turen tilbake er valgene som med mange andre turer mange. En kan selvfølgelig snu og gå bort til Langavatnet å følge sti langs Rangåni tilbake. Hvis en ønsker å følge GPS sporet nedenfor, går det fint selv uten frost i bakken. Følg sørsiden av det myrlende partiet Forane og videre opp mot Prestaveien og til gårdstunet. Den enkleste og mest komfotable veien tilbake vil være å følge skaret ned langs nord siden av Bukkaknuten, og videre mot nord til Rangåni. Det er nemlig mulig og enkelt hoppe fra stein til stein over og inn på den rødmerkede stien like nedenfor ved Eikåsen. Dette er forøvrig stien vi fulgte opp.

Bildegalleri
Dato: 22.12.2012

Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA