Du er her

Selvikstakken - Utsiktsrik rundtur via Lyseveien

Annonse
Annonse - Norsk Forfatterutvikling

Selvikstakken – Utsiktsrik rundtur via LyseveienSelvikstakken og nabotoppen Serifjellet, byr fra sine toppunkter på en utsiktsrik opplevelse. Utsikten ut over Høgsfjorden samt videre inn i Lysefjorden og Frafjorden vil du sent glemme. Rundturen går på sti og grusvei i idyllisk terreng blant små tjern og skogkledde lier. Turen er merket og starter og avslutter fra Seldalsheia.

Sett av 4t på den 11,3km lange rundturen.

Kommune:                 Sandnes
Tid:                              4t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       11,3km rundtur
Merket:                        Ja (Rødmerket / Skilt – Se kommentar om merking)
Terreng:                      Sti / Grusvei (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Krevende
Høyde:                        Selvikstakken 597m.o.h og Serifjellet 598m.o.h

Parkering:

Selvikstakken – Parkering langs veien på Seldalsheia

Seldalsheia, mellom Høle og Oltedal i Sandnes kommune.
Med utgangspunkt fra Nærbø er hurtigste alternativ å kjøre via Undheim og over til Ålgård, fortsett videre mot Oltedal (avkjørsel mot Sirdal). Ta til venstre ved Gjestal Fabrikkutsalg - det er tydelig skiltet ved bilvei. Følg Seldalsveien 508 til veikryss ved Søredalen 508, ta til høyre i kryss og fortsett videre opp mot Seldalsheia. Parkeringsplass på høyre og venstre side av bilveien. GPS posisjon N58 51.394 E6 01.004.

Kjørebeskrivelse - Google Maps
(Legg inn startsted)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Selvikstakken – Turen starter opp langs LyseveienDet er 2.påskedag og det nydelige været bare fortsetter og fortsetter, jeg har gledet med lenge til denne turen. Parkeringsplassen begynner å fylles opp allerede fra morgningen av, og flere og flere strømmer til. Selv om de fleste skal til den populære fjelltoppen Bynuten, er absolutt Selvikstakken også et bra besøkt turmål. Jeg følger Lyseveien opp mot Blommetjørna, her er turens første avstikker markert med skilt. Jeg skal ikke til Bynuten og følger veien videre mot Selvikstakken.

Selvikstakken – Flere små og store tjern langs stienJeg fortsetter i knappe trehundre meter hvor det på nytt er skiltet, denne gang til Selvikstakken. For øvrig er skiltingen like nedenfor ved en stor strøm mast, og videre er stien rødmerket over en liten fjellknaus ned mot Auratjørna. Det er mulig å kjøpe fiskekort å benytte seg av de flotte fiskemulighetene rundt omkring i de mange tjernene. Den skogkledde lia langs tjernet byr på trolsk stemning, trær vridd i alle slags retninger slynger seg ut i stien. Nok et lite tjern passeres og jeg er på vei mot Rasmustjørna.

Selvikstakken – Løypedalstjørna sett fra fjellryggen av SerifjelletI vestlig ende av Rasmustjørna peker et skilt mot Selvikstakken, det er nå den tøffe og krevende etappen virkelig starter. Jeg stabber meg oppover i fjellsiden, den rødmerkede stien vil ingen ende ta mot toppen, føles det hvert fall som. Sola skinner og vinden viser sin beskjedne side, jeg tar en pust i bakken og kikker ned mot Løypedalstjørna. Området er preget av snaufjell, skogkledde lier, tjern og gressflater. Med nye krefter samlet fortsetter jeg oppover mot Serifjellet 598m.o.h.

Selvikstakken – Utsikt fra Serifjellet 598m.o.hNoen går opp, andre går ned. Men på Serifjellet står jeg alene, kanskje ikke så underlig når den rødmerkede stien går 200m fra toppunktet?
Det høres kanskje mye ut, men høydeforskjellen er kun på knappe 30m. På kartet slår Serifjellet nabotoppen Selvikstakken med en høydemeter, og selv om utsikten er tilnærmet lik på begge toppene tar jeg en liten pust i bakken, også her.

Selvikstakken – Utsikt mot Høgsfjorden og videre inn mot FrafjordenNed fra Serifjellet går stien i et slags sikksakk mønster, og plutselig står jeg i dalen som skiller de to toppene fra hverandre. Herfra går det på nytt bratt opp i fjellsiden, jeg følger de rødmerkede prikkene til Selvikstakken. På toppen møter jeg fire andre utsiktslystne turgåere. Det ene paret spurte fint om jeg kunne ta et bilde, og selvfølgelig kunne jeg det. Etter å ha studert utsikten langs Høgsfjorden, og inn så langt det lar seg gjøre i Lysefjorden og Frafjorden er øynene "mettet". Det er på tide med en velfortjent pause, kaffe og litt sjokolade hører alltid med på tur.

Selvikstakken – Ei lita hytte langs LyseveienJeg skulle gjerne ha ligget lenger og slapt av på Selvikstakken, men plikter kaller. Jeg møter fire turgåere på vei ned, mens jeg varsomt plasserer føttene trygt i fjellsiden. Stien fortsetter ned mot nordsiden av Løypedalstjørna, den skogkledde lia er bratt og det kan være greit å støtte seg litt til et av de mange bjørketrærne på vei ned. Jeg fortsetter inn på Lyseveien og ei gammel utslitt hytte passeres, herfra følger jeg veien ned til parkeringsplassen.

God Tur!

Merking
Deler av Lyseveien er ikke merket, det gjelder fra Løypedalstjørna til Steintjørna. Men etappen går på steinsatt vei og grusvei og byr ikke på problemer av den grunn.

Bildegalleri
Dato: 21.04.2014

Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA