Du er her

Vådlandsknuten og Dormålnuten

Annonse
Annonse - Norsk Forfatterutvikling

Vådlandsknuten og Dormålnuten – Gjesdal – TurVådlandsknuten og Dormålnuten i Gjesdal kommune er et kjempe turmål som du absolutt bør ha besøkt dersom du er glad i gå toppturer. Hele turen opp til Vådlandsknuten er godt merket og går på sti. Avstikkeren som vi tok innom Dormålnuten er ikke merket. Vi gikk turen i snø / skare føre derfor vil nok tiden variere noe.

Kommune:                      Gjesdal
Tid:                                     5-6t tur / retur (Truger å snø)
Lengde:                           12,9km tur / retur
Merket:                            Ja (se tekst)
Terreng:                          Sti (se tekst)
Vanskelighetsgrad:    Krevende
Høyde:                             Vådlandsknuten 811m.o.h          Dormålnuten 579m.o.h

Parkering:

Vådlandsknuten og Dormålnuten – Gjesdal – TurKommer du fra Ålgård på E39, sving inn til venstre etter Limavatnet. Følg så vegen opp mot Madland og brekko som nok er mest kjent for folk flest. Når du er kommet opp til vegkryss der du kan svinge ned til Brekko velger du å fortsette videre rett frem mot Madland. Følg veien helt inn og forbi garden. Du kjører opp til stor opparbeidet parkeringsplass på grusveg siste stykke. Det er for øvrig to parkeringsplasser som sikkert kan brukes, vi valgte den første som ligger på høgre siden av vegen når du kjører oppover.
GPS posisjon N58 46.860 E6 06.429

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:Vådlandsknuten og Dormålnuten – Gjesdal – Tur
Vi startet turen fra den nederste parkeringsplassen og fulgte merking opp over siden. Jeg la merke til at noe ikke stemte i forhold til GPS ruta som var tegnet inn. Vi skulle nemlig gå turen opp på nord siden av Fossbekken og fant da fort ut at vi skulle gått opp til den øverste parkeringsplassen og fortsatt videre der i fra. Derfor ser GPS ruten nedenfor litt rotede ut i starten. Vell inne på stien fortsetter vi opp langs Fossbekken på merket sti, vi blir fort varme oppover med sola stekende mot oss. Vell oppe på sletta følger vi merking bort til Fisketjørna, GPS ruten bort hit er nok litt utenfor stien da enkelte merker var borte i snømengdene. Stien var til dels vanskelig å se / følge. Vell fremme ved enden av Fisketjørna velger vi å gå på nord siden. Her kunne vi ikke finne noen merker, kanskje de var dekket av snømengdene som lå her? Her måtte vi nemlig ta på oss trugene for og ikke synke for mye ned i snøen. I enden av Fisketjørna retning øst ligger det en koselig hytte som ingen brukte en flott påskedag. Vi brekker oss sør over i enden av tjørna og kommer inn på merket sti opp skaret for å så bestige Vådlandsknuten. Vi har en tøff etappe som venter oss med glatte partier og til dels løs snø andre steder. Vi stiger oppover med godt mot og uten at vi vet ordet av det er vi oppe begge to. Men, hadde vi ikke hatt trugene med gode is tagger hadde vi brukt mye lengre tid hvis vi i det hele hadde kommet oss opp. Vell oppe flater det noe ut før neste etappe med stigning opp mot Vådlandsknuten begynner. Vell oppe nyter vi utsikten og skriver oss inn i gjesteboken som er å finne i postkassen på varden. Denne toppen er med i Vardejakten som arrangeres av Ålgård orientering sammen med mange andre flotte topper i Gjesdal kommune som f.eks Håfjell og Kodlifjellet.

Vådlandsknuten og Dormålnuten – Gjesdal – TurEtter å ha summert oss litt om ulike fjelltopper og studert den flotte panoramautsikten trekker vi oss ned til et litt lunere sted og spiser litt niste. Vi hadde med oss turmat pose av typen Kylling Karri som er veldig god. Varmt vann på termos er nemlig det eneste som skal til.
Vi fortsetter turen nedover skaret på samme sti som vi gikk opp fra Fisketjørna. Vell nede går vi nå på sør siden av tjørna ned mot neste mål som er Dormålnuten med sine 579m.o.h. Vi følger merket løype nedover til vi brekker over opp mot Dormålnuten. Etappen opp til Dormålnuten er ikke merket men, terrenget er svært oversiktlig og lettgått. Etter en kort visitt her og en liten kaffepause fortsetter turen tilbake på samme sti til vi kommer ned med den store hytten som drives av Rogaland KFUK-KFUM-speidere. Her går vi på sti ned mot skaret som fører oss helt ned til parkeringsplassen. Vi kommer også inn på merket sti igjen som vi gikk av da vi gikk opp til Dormålnuten. En vellykket tur i et kjempe herlig påske vær er over. Opplevelsene og utsikten i dag var helt fantastisk. Denne turen anbefales.

Bildegalleri
Dato: 26.03.2013

Feil ved visning? Klikk her

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA