Grautheller turisthytte – Sykkelveien fra Ådneram

Grautheller turisthytte ligger ved Grauthellervatnet i Forsand kommune. Letteste adkomst på sommerstid er med sykkel langs anleggsvei og videre til fots det siste stykket. Her er gode fiske- og bademuligheter, og en egen badekulp rett utenfor hytta. En kjekk tur som egner seg godt for barnefamilier. Sett av 1,5 t en vei på den den totalt 15,1 km lange turen.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

Fjellsko
Fottøy

Merk!
Tidsforbruket er en ca. tid beregnet ut i fra voksne, eller barn som er flinke til å sykle. Det er en del motbakke på vei inn, og tidsforbruket vil naturlignok variere. Vi mener at en har god tid om en setter av 1 t og 30 min. Sykkel 13,3 km / Fottur 1,8km – Stigning opp – 275m.

Vanskelighetsgrad – Middels (enkel fottur)

Basert på turens lengde og stigning i sin helhet er dette en tur som i henhold til norsk merkestandard klassifiseres som middels i vanskelighetsgrad. Den totale lengden er på 15,1 km med en stigning på 275 m. De første 13,3 km går på asfaltert vei som anbefales å sykle, videre til hytta er en kort og lettgått etappe på knappe 2 km. Til tross for noen gode motbakker på sykkeletappen er det totalt lite stigning fordelt på antall kilometer, og selve fotturen er svært kort og har lite stigning. Graderingen er ment for en voksen person, men ettersom dette er en tur som passer godt for barnefamilier vil vi presisere at sykkelturen kan være noe krevende for barn.

Turstart & parkering

Grautheller turisthytte - Parkering ved stengt anleggsvei opp langs Flatstølåna i Ådneram.

Parkering ved stengt anleggsvei opp langs Flatstølåna i Ådneram.

Fra Ålgård i Rogaland fylke, sving av E39 med skilt opp til Sirdal og Oltedal. Følg veien forbi Oltedal, Dirdal, Gilja og fortsett videre mot Hunnedalen. I Hunnedalen passeres fylkesgrensa og vi kjører inn i Vest-Agder fylke og videre opp mot Ådneram i Sirdal kommune. Sinnes og Fidjeland passeres før vi er fremme i Ådneram, fortsett forbi avkjørselen til Suleskard og like bak svingen er det skiltet «Skiløype» opp til høyre. Et gråfarget lagerbygg blir passert på veien opp mot den stengte anleggsveien. Parkering langs anleggsvei, før bom – vis hensyn.

Merk!
Vi fraråder å kjøre gjennom bommen dersom den er åpen, og å parkere før bommen. Kommer en tilbake til lukket bom må en i verste fall betale for å få åpnet bommen

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Sommerruten er unnagjort både på sykkel- og til fots, derfor velger vi å beskrive etappene hver for seg.

1. På anleggsvei fra Ådneram (bom) til sti-start nær Grauthellervatnet
    Umerket tur langs asfaltert anleggsvei, cirka 13,3 kilometer. Vi anbefaler å ta med syklene for denne etappen. Anleggsveien følges til Godfarlonene hvor en krysser en bro, og kort tid etter skal en ta til venstre. Videre følges veien forbi Duge Kraftverk, og en sti kommer til syne i terrenget. Her starter også T-merking mot Grauthellerhytta.

2. Fra sti-start til Grautheller turisthytte.
    Det er tydelig sti og gode merkinger hele veien frem til hytta. Den første etappen går fra sti-start ned mot Grauthellervatnet, her kommer hytta til syne i sørvestlig ende av vannet, og stien går videre langs vannet helt til en er fremme ved hytta.

Grautheller turisthytte - Sommertur - Beskrivelse

Turen er gått sommeren 2018, dato 26-27. juli.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Informasjon

• Turisthytte: Selvbetjent turisthytte med proviantlager. Ulåst hele året.
  • Proviantlager: Det er eget matlager på turisthytta.
  • Robåt: Det er redningsvester og robåt på hytta for utlån.
  • Fiske: Gratis fiske for alle barn under 16 år. Medlemskort i STF gjelder som fiskekort langs T-merkede stier.
  •  Sykkel: Anbefales på turens første 13,3 kilometer på anleggsvei (asfalt).
  • Toalett: I tilknytning til turisthytta.
  • Skiløype: Det kvistes normalt skiløype fra Ådneram til Grautheller fra vinterferieuka.
  • Bærplukking: Gode muligheter for å plukke multer og blåbær i sesong.

Turreferat

Grautheller turisthytte - Sykkel og fottur på sommren

Vi har sommerferie, det er deilig sommervær, og vi ønsker å komme oss ut på en turisthyttetur sammen med barna. Denne gangen falt valget på Grautheller turisthytte hvor sykkelen blir en viktig del av turen. Vi står klare ved bommen på Ådneram, og har en god sykkeletappe foran oss før sjarmøretappen gjenstår til fots. Turen starter lett på flat asfaltert vei, men vi vet at motbakkene snart kommer. Det er varmt ute, og den første motbakken er tøff! Vi tar tiden til hjelp, og leier sykkelen når bakken blir for bratt.

Grautheller turisthytte - Enkel fottur

Den verste motbakken er unnagjort, og det er deilig å nå ha flat vei og nedoverbakker foran oss. Vi sykler forbi turstart til Taumevatnet og er litt over halvveis på sykkeletappen før vi skal ned en god nedoverbakke. Så er det ny motbakke, men når den er unnagjort er vi snart fremme ved sti-start. Vi tar oss en god pause med påfyll av mat og drikke, legger fra oss syklene og starter på gå-etappen. Barna følger de røde T-ene og leder vei mot dagens turmål, humøret er på topp, og vi koser oss på tur.

Grautheller turisthytte - Vi nærmer oss hytta

Vi er egentlig litt sent ute, men har lovt ungene å få bade i kulpen når de kommer frem, så bading skal det bli! Gå etappen går raskt unna, forbi Statskog sin utleiehytte før vi er fremme ved turistforeningen sin hytte. Vi får knapt lagt fra oss sekkene før ungene står klar i badetøyet og ikke kan vente med å komme seg ned til kulpen! Det var deilig med et bad, og fantastisk med en badekulp rett ved hytta. Vi holder ikke ut så lenge før det blir kaldt, og nå står lek og spill for tur for ungene, mens de voksne ordner middag.

Grautheller turisthytte - Marikken bader og koser seg

Taco står på menyen, og på tur smaker maten naturligvis ekstra godt! Det er kveld for de minste, og etter litt spill og avslapping kaster vi voksne også inn håndkleet. Vi får oss en god natts søvn, og på morgningen er det kun frokost og hytteplikter som gjelder. Vi prioriterer nemlig å bruke god tid på hjemturen til bading, fiske og lek. På sykkelreturen har vi kun en tøff motbakke, ellers kan vi nyte mange gode nedoverbakker på vei hjem. En kjekk tur som anbefales for barnefamilier, vi kommer gjerne tilbake!