Du er her

Store Skykula - Skitur til utsiktsklassikeren

Store Skykula – Skitur til utsiktsklassikeren.Store Skykula er en av mange utsiktsklassikere i distriktet. Toppen er Bjerkreims nest høyeste og ruver hele 906moh. En trenger ikke være noen ekspert på ski, for å nå den store varden og oppleve den enorme utsikten. Terrenget er variert, og nettopp derfor kan en velge lette, eller mer krevende traseer til toppen.

Sett av 3t på den totalt 14,5km lange rundturen.

Kommune:                  Bjerkreim
Tid:                              3t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       14,5km rundtur (Stigning 550m)
Merket:                        Nei * (Brøytepinner – Se kommentar nede i artikkel)
Terreng:                      Snø (Gode skisko og gamasjer)
Vanskelighetsgrad:    Middels (Ski)
Høyde:                        Store Skykula 906m.o.h

Parkering:

Store Skykula – Parkering langs FV110 ned mot Lauperak.Parkering på opparbeidet plass ved Skineldvatnet, like ovenfor Lauperak.

Fra Nærbø, følg Opstadvegen181 forbi Åna Kretsfengsel i sørlig retning, sving opp mot Tvihaug på Bjorheimsvegen 150, for øvrig første til venstre etter innkjørsel til fengselet. Videre opp mot vindmølleparken og Karlsbu ved vatnet Storamoset. Følg Buevegen 504 til E39 og hold til høyre i kryss mot Bjerkreim. Fortsett forbi Vikeså, sving ned mot Byrkjemo (Covent AS) å ta over bru som går over den populære lakseelva. Fortsett forbi barneskolen og kirken mot Odland, sving opp til høyre mot Lauperak. Følg veien opp og forbi tidligere folkehjelphytta, på veien ned mot Lauperak går det en asfaltert vei opp til høyre. Denne veien brøytes ikke, men finn ei «lomme» langs Fv110. GPS posisjon N58 36.671 E6 16.260.

Informasjon:

Store Skykula – Vegard på vei opp i "blåtimen", sola er på vei over fjellsiden.Det er ingen tvil om at turen til Store Skykula er populær. Men, et fåtall av alle besøkende tar turen opp på ski, dette til tross for et lettgått skiterreng. Følger en den asfalterte veien til toppen, så er det flere steder store brøytestikkere å følge. Vegard og jeg har parkert bilen langs Fv110, like ovenfor Lauperak. Vi har smurt skiene på forhånd, og det er bare å komme seg ut av den varme bilen. Temperaturen viser nærmere -10, det er klar og fin vinterdag. Sola begynner å titte over fjellsiden i øst.

Store Skykula – På vei opp mot toppen, vi er heldig og kan følge ei scooterløype opp.Den nydelige «blåtimen» er forbi, sola kommer høyere og høyrer på himmelen. De varme solstrålene, fortrenger vinterens kalde minusgrader, hvert fall i vindkasta. Vi har kledd oss godt og fortsetter å stige i terrenget. Det er ikke veldig bratt, men det stiger jevnt. Skifeller er en fordel å ha på skiene. Snødybden er varierende, men jevnt over vil vi tippe ca 80-100cm. Vi er så heldig og får gå opp i et nytråkket scooterspor.

Store Skykula – Vegard på toppen og ved den store varden.Terrenget er stigende, men riktignok er det et flatt og fint område like nedenfor den store varden. Vi runder akkurat rundt, og opp mot toppen her oppe. Det er mye flott utsikt, men vi må såklart helt bort til varden før vi tar en velfortjent pause der. Det er 1.februar og «Kom deg ut» dagen. På toppen av Store Skykula er absolutt den følelsen tilstede, det kan vi begge skrive under på. Å spise nistepakken ute, er normalt veldig kjekt, men enda kjekkere på en så nydelig vinterdag som dette og med en slik utsikt.

Store Skykula – Jeg stopper opp og nyter den flotte utsikten.Vi skulle gjerne ha sittet enda lenger på toppen, men både Vegard og jeg vil ha «lønn» for strevet. På turen opp snakket vi om hvor kjekt det kom til å bli, å renne ned igjen, det er liksom en stor del av skituren. En etter en skifell blir tatt av, nå skal alle rekorder slås, tror vi selv hvert fall. Vegard er telemarking og har tydeligvis god erfaring med ski på bena, det var verre med meg. Men, egentlig gikk det overraskende bra så langt, og uten de store knall og falla.

Store Skykula – Ei av få hytter i dette terrenget passeres.Vi følger deler av den rødmerkede sommerstien ned igjen, denne er inntegnet på GPS. Men, noen avvik blir det selvfølgelig. Våres løype ned er bare et eksempel, velg det som passer deg og dine begrensninger. Vil du ha en enda lettere tur, velger du samme vei som vi tok opp, bare ned også. Å krysse Bjørnvatnet må bare skje dersom isen er trygg, hvis ikke følg vår GPS løype som vist nedenfor. Vær klar over at det kan være en god del skare ned mot Skineldvatnet, like før turen avsluttes.

God skitur!

Merking

• Det kjøres ikke opp løype, og traseen blir heller ikke kvistet. Men, det er stedvis svære brøytestikker langs den asfalterte veien til toppen. Det er fult mulig å følge denne både opp og ned. Er en mer trygg og vil følge vestsiden ned via Bjørnvatnet, er det absolutt en rute og anbefale. Men, kveldssola står på like sør for Bjørnvatnet, og det blir fort skare i lia ned mot Skineldvatnet. Vi fulgte den asfalterte bilveien (øst) opp til Store Skykula, og gikk ned på vestsiden som GPS sporet viser.

Bildegalleri
Dato: 01.02.2015
Feil ved visning? Klikk her

Leaflet Kart:

De siste turene:

Skriv ny kommentar

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA