Du er her

Tindefjellet - Utsiktsklassiker i en spennende rundtur

Tindefjellet – Utsiktsklassiker i en spennende rundtur.Tindefjellet er nok en fjelltopp de færreste har hørt om, men den «trenden» må snus. Området og naturen i dette terrenget er spennende, variert og nydelig. Utsiktsmulighetene fra den 843m over havet høye toppen er både svimlende og virkelig et skue for øyet. Rundturen er rødmerket med unntak av avstikker opp til Tindefjellet fra Hagadalen.

Sett av 4t på den totalt 12,7km lange rundturen.

Kommune:                 Forsand
Tid:                              4t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       12,7km rundtur (Stigning 676m)
Merket:                        Ja / Nei* (Rødmerket – Unntak avstikker til toppen)
Terreng:                      Sti / Kjerrevei (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Krevende
Høyde:                        Tindefjellet 843m.o.h

Parkering:

Tindefjellet – Parkering ved Oaland i Forsand kommune.Parkering att med betongkum på Oaland i Forsand kommune. Fra Sandnes. Følg Noredalsveien og Høleveien forbi Tengesdalsvatnet og videre til ferjeleiet på Lauvvika. Ferjesambandet Lauvvik – Oanes tar deg over på «Forsand-siden». Ta til høyre over bru til Forsand, fortsett så videre til venstre i kryss (mot Landa) etter å ha passert Forsand bedehus. Følg Fv491 til nytt veikryss hvor det er merket opp til Oaland til venstre. Følg videre skilting til første gårdstun. Vis hensyn og kontakt gjerne grunneier ved parkering. GPS posisjon N58 54.429 E6 10.928.

Informasjon:

Tindefjellet – Rune og jeg følger markaveien utover mot Haukali.Sola skinner ved de vakre gårdstunene på Oaland. Det er en tidlig lørdag morgning, kun få dager ut i «sommerkvartalet». I dag skal Rune og jeg utforske terrenget her, men det er ukjent for oss begge. Bilen står parkert ved betongkum (hevdakomme). Turen starter igjennom første gårdstun og videre ut bak driftsbygningene. Det er selvfølgelig alltid viktig å vise hensyn på tur, men det er ekstra viktig igjennom et gårdstun. En markavei tar oss i nordlig retning mot Haukali.

Tindefjellet – Ei rød lita hytte passeres på veien opp mot Tindefjellet.Vi følger de røde merkene mot Hagadalen. I den frodige og skogkledde lia er det en god kjerrevei å ta seg frem på. Det er bratt ned mot Haukalivatnet fra veien og for det meste bare «krattskog». Men noen steder er det gode og oversiktlige åpninger, det er verd å ta en stopp ved disse. Ei rød lita hytte kommer til syne på den svære og flate sletta like før Hagadalen. Vi kan høre sildring fra Gryteåna som renner ut i Haukalivatnet.

Tindefjellet – Kryss ikke bekken, selv om de røde merkene gjør det.Etter å ha passert den røde hytta går merkene opp i retning av ei ny hytte. Det er viktig å merke seg denne «nye» og gråfargede hytta, for på tilbakeveien skal en gå forbi selve hytta og videre opp i skaret like bak. I Hagadalen er terrenget meget flatt og lettgått. Det trengs ikke å diskuteres om strømmaster er flotte, for det er de absolutt ikke. Men, i tillegg til at det er en nødvendighet, så kan de også være svært praktiske veivisere. Vi blir gående mellom to store høyspentlinjer.

Tindefjellet – Rune og jeg er på vei opp mot Tindefjellet.På et tidspunkt lengre oppe i Hagadalen og knappe 450m fra Hagastølen, går de røde merkene over bekken og videre oppover i dalen mot Stora Hellesvatnet. Det bare og merke seg en ting, her skal en ikke. Som vist på bildet ovenfor, så skal ikke bekken krysses. Følg istedenfor tråkk rundt og opp på nordvestsiden av fjellryggen av Tindefjellet. Det er ikke merket opp her. Men skaret opp har ei «naturlig åre» å følge, og en skal ikke langt opp før den store varden kommer til syne.

Tindefjellet – På toppen av fjellet står Rune og studerer utsikten.Det er ikke mye snø igjen i fjellet her, men desto høyere vi kommer, jo større blir snøfonnene. Noen steder er det ekstra tungt å ta seg frem. På den store og flotte varden henger ei klypetang med et spesielt mønster. Dette er en tur som har/er med i arrangementet «10-På topp i Forsand kommune», og tanga benyttes nok dersom en er med på dette. Rune og jeg setter oss godt til rette og nyter den enorme utsikten, ja for dette er virkelig enormt og storslått og må bare oppleves!

Tindefjellet – På vei ned Hagadalen og videre forbi grå hytte.Turen går i samme fotspor ned mot bekken i Hagadalen igjen. På noen «parti» er det både tråkk og nødlinger, mens andre steder er det ingen tegn og en må gå rett i terrenget. Vi gjør det lettvint på veien ned og både sklir og aker i snøen. Bekken og de røde merkene kommer til syne nede i dalen igjen. Det bærer nå i vei ned mot den grå hytta, og også forbi denne og videre er hele turen rødmerket. Bak hytta går stien bratt opp i sørlig retning.

Tindefjellet – Utsikt mot kjente og populære Frafjordhatten.Rune og jeg stopper brått opp og kikker utover det mektige og utsiktsrike terrenget. Vi er kommet til et nytt toppunkt og har fått øye på en kjent fjellformasjon, langt der fremme. Det er stupbratt både på nord og vestsiden av fjellet, dette må bare være den populære Frafjordhatten. Skylesvatnet 432moh kommer til syne. Stien går i et åpent, men også noe tett «småskogsterreng» noen titalls høydemeter over det langstrakte vannet.

Tindefjellet – Skylevatnet kommer til syne på veien ned til Oaland.Stien går nedover og nedover mot Skylevatnet. Like ovenfor vannkanten i vestlig ende er det flere grillgruver. Dette stedet ser ut til å være et lite turmål i seg selv? Siste etappe ned mot Oaland går på kjerrevei, samt noe grusvei. Men, følg nøye med til venstre når en går nedover mot slutten av turen, for plutselig er det merket og lagd til med en passasje igjennom skogen og ut på en ny grusvei. Det er også gjerdeklyver her. Følg grusveien forbi ei rød hytte i Jonskardet og igjennom innerste gårdstun, deretter ser du bilen. God tur!

Merking:
Hele turen er rødmerket med unntak av avstikkeren opp fra Hagadalen til selve Tindefjellet. Dette er en etappe på 2,6km tur/retur. Vær oppmerksom på at en skal ikke krysse bekken i Hagastølen, og en skal heller ikke følge de røde merkene på andre siden av denne bekken videre oppover mot Stora Hellesvatnet. Følg istedenfor tråkk opp skaret i den «naturlige åra» nordvest av fjellsiden. Den store varden kommer også tidlig til syne, slik at det bør ikke by på problemer om denne etappen ikke er merket.

Bildegalleri
Dato: 06.06.2016
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

GPX fil:
Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA