Du er her

Vinjakula - Topptur fra Øvre Maudal til Veen

Annonse
Annonse - Norsk Forfatterutvikling

Vinjakula – Topptur fra Øvre Maudal til Veen.Vinjakula ruver høyt i Bjerkreim kommune. Faktisk så høyt, at med sine 907moh er det den høyeste av alle fjelltopper i kommunen. Har du et ønske om en virkelig spennende og utsiktsrik topptur, ja da er dette turen for deg! Turen går i et idyllisk, lett kupert og nakent fjellterreng. Nødlet fra Øvre Maudal, rødmerket fra Veen til toppen. Turen følger god sti.

Sett av 4t en vei på den totalt 11,7km lange turen.

Kommune:                 Gjesdal og Bjerkreim
Tid:                              4t en vei (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       11,7km en vei (Stigning 631m)
Merket:                        Ja / Nei* (Rødmerket, Skiltet og Nødlet – Se kommentar nede i artikkel)
Terreng:                      Sti (Godt fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Krevende
Høyde:                        Vinjakula 907m.o.h

Parkering:

Vinjakula – Parkering ved Maudalsbrekka i Gjesdal kommune.Parkering ved Øvre Maudal (Maudalsbrekka).

Fra Bryne, kjør mot Ålgård og deretter videre mot avkjørsel til «Sirdal / Oltedal». Sving av E39 med skilt opp til Sirdal og Oltedal. Følg veien forbi Oltedal, Dirdal, Gilja. Ved Byrkjedalstunet svinger du av til venstre mot Maudal og Gloppedalsura. Sistnevnte stedsnavn skal vi ikke til og derfor svinger vi venstre opp mot Maudal like etter. Følg veien videre oppover, etter to-tre hårnålsvinger er vi på toppen hvor det er tilrettelagt parkering. GPS posisjon N58 46.408 E6 19.769.

Vinjakula – Parkering ved Veen i Bjerkreim kommune.Parkering ved Veen Gardscamping.

Fra Bryne, kjør opp mot Undheim og fortsett videre over Bueveien på Fv504. Sving til høyre inn på E39 mot Vikeså, følg E39 videre og ned til Statoil bensinstasjonen, ta av til venstre og fortsett opp mot Espeland og Veen. I nordlig ende av Ytra Vinjavatnet kommer skiltet "Veen Gardsbesøk" opp langs veien, fortsett knappe 50-60m og sving inn på grustaket til høyre. Parkeringsavgift kr 30 (2015).

Obs!
For de som bor i nærheten av Ålgård «området» kan det være besparende og kjøre via Oltedal og Byrkjedal for begge startstedene. Kjør da over den kjente Gloppedalsura og ned til Veen i Bjerkreim dersom en vil starte herfra. GPS Posisjon N58 44.812 E6 12.983.

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Informasjon:

Vinjakula – Like etter start får en et flott utsyn over Byrkjedalstunet.Det er en nydelig dag i juli måned. Sola skinner og vinden er nærmest fraværende, det er rett og slett nydelig og akkurat som håpet på for denne utsiktsrike toppturen. Oppmøte for dagens fellestur var ved Veen, her samlet hele 19stk seg i færrest mulig biler og kjørte opp til Maudalsbrekka i Gjesdal kommune. Å starte fra Maudalsbrekka var bevist, herfra sparer vi nærmere 250 høydemeter og det muliggjorde turen for enda flere. Terrenget er bratt og det stiger jevnt mot toppen, dette er ingen enkel tur men, det var tydeligvis alle klar over. Vi holder et godt tempo oppover, i tillegg til at vi går samlet.

Vinjakula – Flere idylliske små og mellomstore tjern passeres på turen.Det er uten tvil første halvtime av turen som er «tøffest». Vi har alt måttet stoppe et par ganger for å tilpasse oss denne varme sommerdagen. Flere skifter og går i bar overkropp og shorts. Langs den nødlede stien passeres flere idylliske små og mellomstore tjern. Det er hverken kjente T`er eller rødmerkede prikker på turen fra Maudalsbrekka til Vinjakula. Istedenfor er stien greit nødlet (stein på stein – «små varder»). Det er OK sti i det nakne fjellterrenget.

Vinjakula – På toppen tar vi oss en velfortjent pause i solsteken.Etter en snørik sesong er det enda snøfonner å se i høyere strøk. Vi passerer akkurat nordsiden av fjelltoppen Flådalsknuten (825) 828moh. I dette området er det flere små og mellomstore tjern langs stien. Retningen er sørvestlig og den høye toppen er for lengst sett. Stien går opp på østsiden av fjellryggen. Noen steder er det litt «kronglete» sti her, men ikke mer enn at en greit kommer seg opp. På den store varden er det egen kasse med turbok. Vi blir sittende lenge på toppen og nyter både det flotte været og den råe utsikten!

Vinjakula – På vei ned dalføret mot Stemmatjørn.Fellesbildet er tatt og etter en halv time er det på tide å gripe fatt på neste etappe. Fra Vinjakula og ned til Veen i Bjerkreim kommune, er stien meget godt både merket og skiltet. Det er grønt og frodig i dalføret som tar oss ned mot Stemmatjørn. Stien går stort sett i et lettgått og greit terreng, men en må også igjennom et par etapper i lett ur samt noen brattere utfarter. Det er sauer på beite i området.

Vinjakula – Vakker utsikt mot Stemmatjørn.Nede av det bratte skaret fortsetter vi på en lang rekke. Langt der fremme kan vi se idylliske Stemmatjørn omringet av svære fjell på nordsiden. Midt mellom Midmårknuten 655moh og Bjøllefjellet 574moh tar vi oss en velfortjent pause. Det pekes utover fjellsiden og flere viser hvor Trollakyrkja 764moh befinner seg ovenfor Maudalsvatnet. Like nedenfor oss starter «tregrensa», siste rest ned til Veen går i et skogkledd terreng.

Vinjakula – "Tregrensa" er nådd og vi nærmer oss Veen.Et navnløst tjern omringet av nyutsprunget bjørkeblader passeres. Like i nærheten er det satt opp flere skilt, vi følger det som er merket mot Veen. Det er godt merket og oversiktlig også her i dalen. Etter cirka en kilometer kommer vi til en skogsvei. Det går enda mer nedover, og for noen kan også det være utfordrende både for hofter og knær. Ta tiden til hjelp! En driftsbygning og de populære geitene på Veen passeres før brua over elva krysses. Følg grusveien ut mot bilveien og fortsett til høyre. Parkeringsplassen er knappe 50m unna.

Tusen takk for en fantastisk sosial og kjekk tur!

Merking:

• Fra Maudalsbrekka (Gjesdal siden) og opp til Vinjakula er det ikke merket med de klassiske T`ene eller røde prikker. Derimot er det nødlet (stein på stein - "små varder"). Disse er plassert slik ved stien at en normalt finner greit frem. Noen få steder kan både sti og nødling være litt dårlig, men det varierer også fra årstid til årstid.
  • Fra Vinjakula til Veen (Bjerkreim siden) er det rødmerket og skiltet (et sted - stikryss). Etappen er godt merket og stien er synlig og grei å følge. Men en skal være klar over at en må krysse ei lita ur samt noen middels bratte skar. Ta tiden til hjelp og følg stien så byr ikke dette på problemer.

Bildegalleri
Dato: 04.07.2015
Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Annonse (artikkelen fortsetter under annonsen)

Kart

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Annonse

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA