Du er her

Jærkysten - Skeie til Friluftshuset på Orre

Jærkysten – Jærstrendene – Tur – VandringSom med flere andre steder langs jærkysten byr også denne etappen på et yrende fugle og dyreliv blant kystlinjen og de mange sandstrendene som er å finne. Denne gang gikk etappen fra Skeie (campingplass) til Friluftshuset på Orre, sistnevnte kjenner mange til. Orreåna må krysses og det vil derfor være nødvendig å vade dersom en ikke ønsker å gå hele veien rundt.

Sett av 2t en vei på den totalt 7,7km lange turen.

Kommune:                 Klepp
Tid:                              2t en vei (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       7,7km en vei
Merket:                        Etappevis, merket enkelte steder.
Terreng:                      Sti / Strand (Vanntett fottøy er nødvendig, f.eks lave fjellsko)
Vanskelighetsgrad:   Enkel
Høyde:                        Høyeste punkt 13m.o.h

Parkering:

Skeie – Frilufthuset på Orre – Parkering – Klepp kommuneParkering enten ved Skeie campingplass (flystripe) eller Friluftshuset på Orre. For å komme til Skeie følg Rv44 fra Nærbø mot Bryne og ta av til Nordsjøvegen 507 andre avkjørsel etter bru ved Njærheim. Følg veien videre i ca 3,7km og du vil passere innkjørsel til Refsnesstranda. Fortsett videre og innkjørsel ned til parkeringsplass er like etter skogen på venstre side (grusvei) i krysset inn til Saltevegen 258. Husk parkerings avgift.

For å parkere ved Friluftshuset på Orre følger du Nordsjøvegen 507 videre forbi Skeie, Vik og passerer Orreåna. Fortsett forbi et par parti med skog før gode skilt langs veien viser vei.
GPS posisjon for parkering ved Skeie, N58 41.818 E5 33.107.
GPS posisjon for parkering ved Friluftshuset, N58 44.494 E5 31.365

Informasjon:

Jærkysten – Skeie – Friluftshuset på Orre – TurTuren starter denne gang fra parkeringsplass ved Skeie camping, bilen står parkert ved Friluftshuset på Orre. Ferdig pakket og klar blir jeg sluppet av ved Skeie og labber i vei ned mot nettopp kystlinjen. Jeg starter turen langs jærkysten i nordlig lende mot Åsetangen, et yrende fugleliv viser seg mer eller gjerne frem. Miljøverndepartementet har merket deler av etappen som fuglefredningsområde og båndtvang gjelder hele året beskriver Fylkesmannen.

Skeie – Tur – Jærkysten – JærstrendeneJeg nærmer meg Åsetangen hvor en liten flokk sauer mer eller gjerne lar seg fotografere. Like enkelt ble det ikke da kyrne skulle fotograferes, de var kort fortalt noe mer nysgjerrig. Kanskje på grensen til litt innpåslitne? Absolutt ikke merkelig da det er jeg som trasker rundt i deres matfat (utmark). Kanalen som skiller Åsetangen og Skeievika måtte krysses og etter en periode med mye nedbør kan selv denne lille bekken by på små utfordringer dersom enn ikke er forberedt med godt fottøy. Fra Skeievika og videre mot Haugatangen (Vik) synes jeg stien er stedvis vanskelig å følge og området er lite tilrettelagt / gjengrodd. Det byr ikke på store utfordringer og retningen er enkel å følge, videre forbi Viktangen fortsetter jeg mot Haugatangen.

Jærkysten – Orreåna – Jærstrendene – TurI området nedenfor Vik møter jeg en hyggelig eldre mann som mer eller gjerne forteller om kystlinjen og jærstrendene mens han tar seg en røyk. Jærkysten har vært hans arbeidsplass i mange år blir jeg fortalt mens han ivrig peker på en skarv som flakser avgårde langs kystlinjen ved Gjerdstangen. Vell, tunge skyer truer og værmeldingen er ikke lovende utover dagen så jeg må fortsette. Jeg fikk et par tips om hvor Orreåna kunne krysses, de kom godt med nå som Krossatangen var passert og strandlinjen sør for Orreåna kommer til syne. Det kan være tungt å gå i sanden, langs sanddynene er det stedvis god sti som er mulig å følge. Jeg er spent på hvordan det blir å krysse Orreåna, nedbørsmengden dagene før har fått ivrige laksefiskere til Håelva som i utgangspunktet er en god flomelv har jeg blitt fortalt?

Jærkysten – Orreåna – Fottur – Klepp kommuneVell fremme ser det dårlig ut, jeg prøver å fortsette litt oppover i håp om at det skal bli enklere å vade over. Men, jeg føler det blir dypere og dypere desto lenger opp jeg kommer. Jeg bestemmer meg for å gå ned og passere ca 50m før utløpet, her er elva grunn og snevrer noe inn. Jeg tar av meg på føttene og sikrer kamera ekstra godt, vatnet stiger til knærne og sterk strøm kjennes på glatte steiner.

Over på andre siden av Orreåna står jeg tørr og klar for å fortsette mot Friluftshuset på Orre, etappen er snart ferdig. Orrestranda nærmer seg og rundt Skortangen viser det seg å være full aktivitet blant ivrige surfere. Noen på opplæring mens andre er ute og surfer, tøft og se på. Fremme ved Frilufthuset trasker jeg en liten rundtur rundt og kikker på bygningen som ble gjenbygget i år 2002 da den forrige brant ned til grunnen i 1999. Frilufthuset brukes til kunstutstillinger, konserter og arrangementer av forskjellige typer. Salg av enkel mat, se mer informasjon på Jæren Friluftsråd sine hjemmesider her.

God Tur!

Bildegalleri
Dato: 17.08.2013

Feil ved visning? Klikk her
For å kommentere og se bilder i stort eksemplar klikk her (Facebook bildegalleri)

Leaflet Kart:

Skriv ny kommentar

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA