Opplev Dalane – Fra Vannbassengane til Vassbø

Opplev Dalane - Fra Vannbassengane til Vassbø

Turen fra Vannbassengane i Egersund, til Vassbø i Ørsdalen har vært en drøm lenge – og i pinsehelgen 2018 ble den en virkelighet! Vi har gått i 31 timer, kavet oss igjennom 76 kilometer og besteget 3085 høydemeter. Fotturen byr på variert natur med alt fra skog til åpent fjellterreng, høye fjell og dype daler, store vann og elver, små tjern og bekker, og fossefall. Sett av 3-4 dager en vei på den den totalt 76 km lange turen.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

Fjellsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad – Ekspert

Basert på turens lengde og stigning er turen fra Vannbassengane (Egersund) til Vassbø (Ørsdalen/Bjerkreim) klassifisert som Ekspert i vanskelighetsgrad. Det er gode muligheter for å dele den totale fotturen inn i mindre etapper.

Fotturen veksler mellom grusvei, asfaltvei, sti og direkte i fjellterreng. Stien er for det meste god, men flere steder er det fuktig, ekstremt kupert og krevende terreng, men det vil selvfølgelig variere noe fra sted til sted og årstid til årstid. Noen steder er det gjort gode tiltak (klopping) for å bevare naturen.

En må en passere enkle partier med ur/steiner, – husk at disse kan være sleipe/glatte etter fuktige perioder. Over større bekker er det bygget bro, de mindre hoppes det enkelt over. Det er etappevis høy stigning.

Vi har beskrevet etappene mer detaljert nedenfor.

Turstart & parkering

Ravnafjellet og Årstafjellet - Parkering ved Vannbassengane

Vannbassengane (Egersund)
Stor og romslig parkeringsplass ved Vannbassengane i Eigersund kommune.

Fra Nærbø, følg Rv44 ned mot Eigersund. Fortsett inn mot sentrum og forbi brannstasjonen. Veien her heter Bøckmans gate, følg veien til neste rundkjøring og ta andre avkjørsel opp mot Sandbakkveien. Videre igjennom «byggefeltene» er det godt skiltet opp mot Vannbassengane. GPS posisjon N58 27.083 E6 01.340.

Turslutt & parkering

Opplev Dalane - Trase 1 - Parkering Vassbø

Vassbø i Ørsdalen (Bjerkreim)
Gratis parkering like v/ Vassbøbrekka og turslutt.

Fra Nærbø, følg Buevegen 504 opp mot spisestedet Karlsbu. Videre til høyre og inn på Undheimsvegen og deretter videre til E39 over «Bue». Sving til høyre mot Bjerkreim ved E39. Sving av med bensinstasjonen Statoil på Vikeså og fortsett opp mot Stavtjørn skitrekk. Følg vei 117 forbi skitrekket, igjennom tunnel og ned i Ørsdalen. Følg skilt mot Vassbø. Etter brua, kjør inn på 4 avkjørsel på grusvei, helt til informasjonstavla.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Hele fotturen, inkludert grus- og asfaltetapper har vært rødmerket og skiltet. Noe varierende kvalitet, men for det meste svært god standard. Vi har beskrevet avvik etappevis under punktet «Turreferat» nedenfor.

Vi opplevde det enkelt å finne frem på vår tur. Fotturen krever allikevel, som for alle andre turer bruk av kart & kompass, og en god porsjon forberedelse.

Mye variert natur med alt fra tett skog til åpent fjellterreng, høye fjell og dype daler, store vann og elver, små tjern og bekker, og mektige flotte fossefall. Deler av turen følger grusvei og ferdselsveger i eldre dager, og en får virkelig en smakebit på det vakre, men også de røffe forholdene over fjellovergangene.

Landskapet er meget variert og gir en god porsjon av skogsterreng, kulturlandskap og urørt fjell- og heiaterreng.

Opplev Dalane - Turbeskrivelse

Turen er gått våren 2018, dato 18-20. mai.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Informasjon

• Ha med nok vannflasker, slik at en kan fylle på gode steder og bære med seg.
  • Vurder forholdene i forhold til snø over Store Skykula.
  • Vi anbefaler å ha med joggesko til asfalt/grusetapper, selvfølgelig som tillegg til fjellsko.
  • Fotturen gikk vi over 3 dager, men ønsker en å ha kortere etapper og tid til fisking/bading må en sette av 4 dager.
  • Det er fullt mulig å dele opp turen i etapper, disse stedene har god parkering; Vannbassengane, Kjervall, Møgedal, Gløbstad, Rødland, Dybing, Heskestad, Byrkjemo, Gya, Skineldvatnet og Vassbø.

Kart & GPS spor

E6 22.804
vassbø

Turreferat

I pinsehelga 2018 gikk vi en tur som har vært drømmen lenge, vi har nemlig gått hele veien fra Egersund til Ørsdalen. Med tunge sekker har vi vært på tur i hele 31 timer, vi har gått 75,8 km og 3085 høydemeter. Vi har brukt tre dager og sovet to netter i telt. Å gi en kort oppsummering av en så lang tur er vanskelig, men bildene kan gi et lite inntrykk av de flotte opplevelsene vi har hatt. Mye variert natur med alt fra tett skog til åpent fjellterreng, høye fjell og dype daler, store vann og elver, små tjern og bekker, og mektige flotte fossefall. Sola har skint fra nærmest skyfri himmel og fuglene har kvitret rundt oss. En fantastisk flott tur, men med lange dagsetapper i solsteiken var det også en krevende og tøff tur!

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Dag 1 – 18.05.2018 Dag 2 – 19.05.2018 Dag 3 – 20.05.2018
Kilometer: 30,2 Kilometer: 31 Kilometer: 14,6
Stigning: 1256 høydemeter Stigning: 1293 høydemeter Stigning: 674 høydemeter
Medgått tid: 11 t Medgått tid: 13 t Medgått tid: 7 t

Vannbassengane – Kjervall (Dag 1)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Starter lettgått igjennom idylliske Vannbassengane i Egersund. Deretter ut på traktorvei mot skogs- og heiområder mot «Trollpikken» og Kjervall. Siste rest mot Kjervall går på grusvei som holder meget god standard. Småkupert og lettgått terreng.

Gården på Kjervall var i sin tid Egersunds største gårdsbruk, og det ble oss fortalt at de som bodde her, hadde fast plass på første rekke i kirken.

Kjervall – Møgedal/Auglend (Dag 1)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Fortsetter videre i kulturlandskap fra Kjervall til Nedre Åmdal på grusvei – omringet av skogsterreng, vann, tjern og åpne sletter. Grusveien heter «Tannlegeveien» og går forbi «Syngjaren» og Helgesvatnet.

Ved Nedre Åmdal går rødmerker igjennom hoggs- og skogsfelt, kun for en kort etappe mot Møgedal/Auglend. Igjennom skogsfeltet er det noe dårlig merkinger grunnet hogst, men retningen bort mot grusveien er mer eller mindre selvforklarende.

Møgedal – Eigeli – Gløbstad (Dag 1)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Populær tursti frem til Imeseid og Storlibu, enkelt og lettgått terreng uten nevneverdig stigning. Fra fjellgården Imeseid til Storlibu er det ei stor hengebru som må krysses.

Fra Storlibu til Eigeli opplever vi traseen som noe gjengrodd og lite brukt. Det bedrer seg betydelig på Eigeli siden, i skogsområdet mot fjellgården Eigeli.

Fra Eigeli til Gløbstad er det sammenhengende ferdsels- og kjerrevei og lettgått terreng, foruten om stigningen som kan oppleves tøff opp fra Eigeli. Vi passerte avstikkeren opp til populære Støybingsvarden.

Gløbstad – Støla – Rødland (Dag 1)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Fra Gløbstad til Støla er det lettgått skogstur med god grusvei mellom. Opplev Dalane traseen, og rødmerkene går av cirka 50-100m før fjellgården Støla. Derifra videre ut i skogsterreng mot Rødland. Også her, noe urørt og stedvis gjengrodde stier, men rødmerker var å se uten nevneverdige problemer. Rødland var egentlig stedet vi hadde sitt for oss å slå leir, men slik ble det ikke. Vi hadde egentlig ikke energi til mer, men ønsket oss så gjerne opp på fjellet, og slik ble det!

Bilvei «forbi» bolighus og hyttefelt på Rødland, deretter opp i bratt terreng opp mot Solli og videre til foten av Eldsknuten. Første natt i telt ble dermed ved Grimingsvatnet, mellom Rødland og Fjella/Røysland.

Rødland (Grimingsvatnet – teltplass) – Fjella/Røysland – Dybing (Dag 2)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Vi har passert Rødland, tråkket oss opp den bratte lia v/ Solli og har overnattet ved Grimningsvatnet, like under foten av Eldsknuten. Det er oversiktlig ned mot Fjella/Røysland, men dessverre noe gjengrodd og dårlige stier – til tross for dette, fortsatt helt OK å gå her.

Fra Røysland mot Dybing i tett skogsterreng, bratte lier og røft terreng. Denne etappen er utfordrende, men fullt overkommelig.

Ved høy vannstand kan det være vanskelig å ta seg frem ved nordøst siden av Dybingsvatnet på «vade-steinene».

Dybing – Heskestad Ualand – Byrkjemo (Dag 2)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Fra Dybingsvatnet og opp Surtemyr opplever vi at traseen er noe gjengrodd. Videre over fjellet og ned til Heskestad er det enkelt å ta seg frem, samt lettgått både på «toppen» og ned mot Heskestad.

Fra Heskestad til Birkemo er turens lengste, og kanskje kjedeligste asfalt- og grusetappe. Vi avviket noe fra den opprinnelige «Opplev Dalene» ruten da vi gikk oppom Ualand, og Coop Marked for å kjøpe is og cola. En omvei estimert til cirka 20minutter.

Byrkjemo – Gya (Dag 2)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Fra parkeringsplassen på Byrkjemo går første del av turen på grusvei, deretter bratt opp i fjellsiden ved siden av Røverhålå, og videre over til Gya. Terrenget er krevende og veksler mellom åpne og stedvis utsiktsrike øyeblikk, ellers skogkledd og kupert. Det er tydelig spor etter å ha vært en viktig ferdselsåre i eldre dager, og desto mer tydelig blir åren desto nærmere Gya vi kommer.

Gya – Skineldvatnet / Øvre Lauperak (Dag 2)

Underveis på turen har vi opplevd og sett mye flott natur, men etappen mellom Gya og Skineldvatnet utmerket seg svært positivt! Vi vandrer igjennom urørt natur, fossefall, bekker, frodig dalføre og som bonus får vi kveldssola midt mot oss!

Fra Gya, følg asfaltvei bort mot brua, og tilbake langs bilveien til starten av Skinelddalen.

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Første del går på anleggsvei, deretter ut i terrenget på gammel ferdselsåre i et frodig dalføre. Høy stigning, men flater noe ut mot slutten.

Det har vært en lang dag, og vi ankommer Skineldvatnet like før det blir mørkt.

Middag kl 23,00 er innafor på en lang dag med over 11 timer fottur…

Skineldvatnet / Øvre Lauperak – Vassbø / Ørsdalen (Dag 3)

Opplev Dalane - Vannbassengane - Vassbø

Sola skinner og vi våkner til en nydelig morgning ved Skineldvatnet. Kroppen er øm og stiv i hvert eneste ledd, og frokosten inntas i soveposen. Vi har startet kl 09,00 hver morgen, og i dag er ingen unntak.

Fra Skineldvatnet starter traseen bratt opp mot Bjørnevatnet. Her har en familie med små barn teltet for natta. Vi slår av en liten prat, men fortsetter på vår siste etappe.

Stigningene er tøffe, det går seint, men jevnt oppover! Flere steder er det også snø, og i noen skar må vi gå omveier for å unngå farlige partier med mye snø.

Utsikten derimot, den er upåklagelig og det vakre fjellandskapet gir oss energien vi trenger til å fullføre siste timer med fottur ned til Vassbø.

Etappen er godt rødmerket og skiltet. Derimot så er det ingen sammenhengende sti, kun enkle tråkk å se.