Du er her

Prosjekt - Natt i naturen året rundt!

Prosjekt – Natt i naturen året rundt!I Januar 2017 satte vi oss et mål om å sove ute minimum en gang i måneden – hele året! Noen turer har vært «såkaldte lavterskelturer», mens andre har gått langt inn på fjellet i røft vær. Det har både vært kjekt og lærerikt. Vi har sovet under åpen himmel, i hengekøye og i telt for å variere litt - naturopplevelsene er mange!

Men hvordan gikk det egentlig?

Prosjekt - Natt i naturen med mange kalde overnattinger.I Januar 2017 satte vi oss et mål om å sove ute minimum en gang i måneden – hele året rundt. Vell fullført har vi bare gode minner å se tilbake til, enten alene på fjellet eller sammen med barn – naturopplevelsene er mange!

Ulik årstid har ulik utfordring, i tillegg er ingen turer like og planlegging kreves uansett. Vær og vind har stoppet oss et par ganger, og vi har sett oss nødt for å ta noe enklere enn først tenkt, men utenatt har det uansett blitt!

Hvor har vi vært i 2017?

Noen månder har vi kun hatt den «obligatoriske» utenatta, mens andre måneder har vi hatt flere. Vi presenterer her en tur fra hver måned i 2017.

Januar - Telttur på Gaudland

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Telttur på Gaudland

Kjekk telttur i nærheten av turisthytta på Gaudland. En kald vinternatt med temperatur ned under 5-6 minusgrader. På kvelden laget vi Jegergryte med rådyrkjøtt, «utelaget» potetstappe og grønnsaker.

Februar - Telttur på Slettabø

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Telttur på Slettabø

En tur med fullmåne, krystallklar himmel og iskald temperatur. Vi fyrte bål, spiste komle med pølse, kjøtt og kålrabistappe – en kaloririk rett som holder deg varm! På natta «bjeffet» reven på jordet like ovenfor Mjåvatnet, det var så høyt at vi begge våknet.

Mars - Hengekøye ved Melsvatnet

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Hengekøye ved Melsvatnet

Noen måneder gjør vi det enkelt, og dette var en av dem – men naturopplevelsene uteblir på ingen måte! Det var en nydelig soloppgang ved Melsvatnet, ikke en krusning på vannet var å se, og tåkedisen var på vei bort – Magisk! Om jeg ikke husker helt feil, ble det også komle på kvelden før denne natten også… Denne turen ble tatt midt i en uke, så etter havregrøten og kokekaffen bar det av gårde på arbeid for oss begge.

April - Ski og telttur ved Taumevatnet

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Ski og telttur ved Taumevatnet

Det var en nydelig dag i april måned, datoene skriver 8 – 9 april. Jeg var utrolig heldig og fikk en stor overraskelse til min 30-årsdag, og i den anledning fikk jeg blant annet pulk, ulltøy og penger – og for pengene kjøpte jeg dette vinterteltet!

Vi startet fra Ådneram, og for meg var dette første tur med pulk. Føre var godt, og det gikk «radig» innover til hytta. Å gå med pulk var behagelig. Vi brukte hytta på kvelden og koste oss sammen med flere andre, men gikk ut for å fullføre «Natt i naturen» i april.

Mai - Lavterskel telttur ved Oslandsvatnet

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Lavterskel telttur ved Oslandsvatnet

Dette var en av de få helgene i løpet av et år der vi på jæren ble velsignet med litt sommervarme. Badetemperatur var det riktignok ikke, men varmt nok til timer med vassing og lek i vannkanten for barna. Heidi sov i hengekøye, mens Kjell Arild, Marikken, Iris og Eivind sov i telt. På lørdagen våknet vi til en nydelig dag med blikkstille vann som speilet omgivelsene rundt.

Juni - Vannveien til Gloppedalsura

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Vannveien til Gloppedalsura

Turen i juni er en av de turene i 2017 som har satt mest spor. Med en full-lastet Ally kano padlet vi fra Veen, over Indra Vinjavatnet, og inn til Gloppedalsura. Dette er en tur som virkelig anbefales - med mektig natur rundt oss fikk vi følelsen av å padle inn i et postkort. Vi koste oss foran bålet på kvelden, og tilbringte natta i telt.

Juli - Lavterskel tur til Melsvatnet

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Lavterskel tur ved Melsvatnet

I en travel juli måned der vi var på hver våre ferier, ble vår felles utenatt i juli nok en gang ved Melsvatnet. Det enkle er ofte det beste! Noen sov i telt, og noen sov i hengekøye. På morgningen våknet vi til stille vann, og disen lå som et fint slør over vannet.

August - Telttur ved Holmavatnet

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Telttur ved Holmavatnet

I august gikk turen til Holmavatnet i Hå kommune. Nok en lett tur, men lang nok til at vi måtte bære med oss alt vi trengte i sekkene. Vi laget lapskaus og kokte kaffe på bålet, og prøvde fiskelykken uten hell. Til frokost var det havregrøt, og enda noen kopper med kokekaffe.

September - Den offisielle "Natt i naturen"

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Den offisielle "Natt i naturen"

2. september var datoen for «den offisielle» natt i naturen i regi av Norsk Friluftsliv. Vi var fire voksne og seks barn fordelt på fire telt. Det var en fin sommerdag der ungene koste seg med vassing og lek i vannkanten, vi padlet kano og hadde for anledningen med en zip-line. Mat og dessert ble tilbedert på bålet, og trivselsfaktoren var høy. På søndagen fortsatte moroa med «Kom-deg-ut» dagen ved Melsvannet.

Oktober - Fra Vinddalen til Flørlitrappene med overnatting ved Flørlistølen

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Fra Vinddalen til Flørlitrappene med overnatting ved Flørlistølen

Turen i oktober har satt spor for livet. Med full oppakning gikk vi fra Vinddalen, forbi Skåpet og videre til Flørlistølen hvor vi la fra oss de tunge sekkene. Videre gikk turen til Flørli, opp trappene, og tilbake til Flørlistølen. I nærheten av Flørlistølen fant vi en passende teltplass, og teltet ble slått opp i minusgrader under stjerneklar himmel. Hjemturen fikk vi i nydelig høstvær.

November - I telt ved Melands Grønahei

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – I telt ved Melands Grønahei

I høyfjellsterreng malt i høstens farger, gikk vi i November til turisthytta Melands Grønahei. Vi var fem stykk på tur, men kun tre skulle sove på hytta. Vi valgte å kombinere denne månedens utenatt med en turisthyttetur. På hytta flottet vi oss med jegergryte tilberedt med hjortekjøtt, servert med deilig tilbehør og noe godt i glasset. Så var det spill og «drøs» før vi måtte forlate den varme hytta til fordel for det noe kaldere teltet.

Desember - Årets siste utenatt ved Tjoratjørn

Prosjekt - Natt i naturen året rundt – Årets siste utenatt ved Tjoratjørn

Alle gode ting er tre..! På grunn av sykdom gikk utenatta i desember ut to ganger, og på tampen av året var det få dager igjen. Vi valgte den fineste av de gjenstående dagene denne mnd, og dagen etter var det kun en av oss som hadde fri -  Så da ble året siste tur en lavterskel tur på toppen av Lye, nærmere bestemt ved Tjoatjørn. Det var nærme nok til nyttår til at vi unnet oss et skikkelig festmåltid med nydelige hjortebiffer, deilig tilbehør og viltsaus. Vi våknet til snøhvite omgivelser, og årets siste utenatt var vel gjennomført.

Vi fortsetter i 2018 - Tar du også utfordringen?

Turbeskrivelsen er skrevet av;
Forfatter: Heidi Bjerre og Kjell Arild Nummedal.

Tips om friluftsliv:

Skriv ny kommentar

Fjell-Vandring AS       Motlandsmarka 152, 4365 Nærbø       Org. Nr: 919 665 920 MVA